
Na een maandelange teasercampagne, is de BMW i5 eindelijk officieel onthuld. De eerste elektrische 5 Reeks meot de concurrentie aangaan met de Mercedes EQE.
De volledig elektrische BMW i5 is uitgerust met de sterk verbeterde BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie en wordt in twee varianten gelanceerd. De BMW i5 M60 xDrive die een vermogen van 601 pk combineert met de typische M prestaties en specifieke designkenmerken. Tot 820 Nm systeemkoppel wordt gegenereerd wanneer de functie M Sport Boost of M Launch Control wordt geactiveerd. Daarmee kan de BMW i5 M60 in 3,8 seconden van nul naar 100 km/u accelereren. Zijn topsnelheid is elektrisch begrensd op 230 km/u.
De BMW i5 eDrive40 is ook beschikbaar. De elektromotor drijft de achterwielen aan en genereert een maximumvermogen van 340 pk en een maximumkoppel tot 430 Nm met de functie Sport Boost of Launch Control. De BMW i5 eDrive40 accelereert van nul naar 100 km/u in 6,0 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 193 km/u.
De hoogspanningsaccu is ingebouwd in de bodemplaat en levert een bruikbare energie-inhoud van 81,2 kWh. Naast de efficiënte elektromotoren dragen ook de nieuwste versie van adaptieve recuperatie en een intelligente combinatie van warmtepomptechnologie voor de verwarming en koeling van het interieur, de aandrijving en de hoogspanningsaccu bij aan het grote rijbereik. De respectieve WLTP-waarden bedragen 455 – 516 kilometer voor de BMW i5 M60 xDrive en 477 – 582 kilometer voor de BMW i5 eDrive40. De nieuwe MAX RANGE-functie kan het rijbereik indien nodig tot 25 procent vergroten door het vermogen en de snelheid te beperken en de comfortfuncties uit te schakelen.
Foto’s BMW i5




