Fiscaliteit plug-in hybrides in 2020: hoe berekent men de energiecapaciteit van de batterij?

plug-in hybride

Om de aftrekbaarheid en het VAA van plug-in hybrides in 2020 te berekenen, zijn drie gegevens nodig. De CO2-waarde, het gewicht van het voertuig in rijklare toestand en… het vermogen van de elektrische batterij. En dat is momenteel een probleem…

Als je denkt dat iets afgesloten is, duikt het altijd weer op. Hier presenteren we een andere problematiek rond de plug-in hybrides die tot nog toe onze aandacht niet wist te trekken, namelijk dat van de energiecapaciteit van de accu van plug-in hybrides.

De documenten van het voertuig

Als je zo’n voertuig hebt, doe dan zelf de test: zoek deze kWh-waarde op de officiële autopapieren. Controleer het gelijkvormigheidsattest van het voertuig (COC). Als voorzorgsmaatregel – je weet maar nooit – kijk je best ook eens naar het kentekenbewijs, ook al is het niet langer het referentiedocument voor de autobelasting.

Ook te lezen:

Fiscaliteit plug-in hybrides: eindelijk duidelijkheid over het “overeenstemmend voertuig”

Maar zoek niet te lang: deze waarde staat er immers niet! Al is hij wel noodzakelijk om de beruchte verhouding vast te stellen die in de nieuwe fiscaliteit nodig is om de “echte” plug-in hybriden van de “nep” plug-ins te onderscheiden.

Ter herinnering: dankzij de afrondingsregel moet deze verhouding minstens 0,45 kWh/100 kg voertuiggewicht bedragen.

Waarom is deze waarde dan niet opgenomen in de officiële voertuigdocumenten? Simpelweg omdat de accu-homologatie los staat van die van het voertuig.

Ook te lezen:

Bedrijfswagen: de fiscaliteit van 2020 in 10 vragen

Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat de invoerders en fabrikanten binnenkort de homologatiedocumenten voor de accu’s aan die van het voertuig zullen moeten toevoegen om de bedrijven en de eindgebruikers volledig te informeren.

Intussen beschikken dealers en importeurs natuurlijk over deze informatie, die ook op de websites van elk merk te vinden is.

Bruto- of nettocapaciteit?

Een andere vraag rijst: moeten we het bruto- of netto-energievermogen van de elektrische batterij nemen?

Ook te lezen:

Fiscaliteit plug-in hybrides 2020: grote fout in het Belgisch Staatsblad …

Weinig mensen weten dit, maar er is een bruto- en netto capaciteit. Wat is het verschil?

Om het eenvoudig te houden, laten we zeggen dat de brutocapaciteit de gebruikscapaciteit (nettocapaciteit) aanvult met een kleine reservecapaciteit om de kwaliteit van de batterij te vrijwaren en deze niet te beschadigen. We weten immers dat het nooit goed is voor een batterij om “tot op nul te vallen”.

Laten we teruggaan naar onze fiscaliteit van 2020. In de wetgeving is niet bepaald met welke energiecapaciteit rekening moet worden gehouden bij de vaststelling van de beroemde “kWh/100 kg voertuiggewicht”-verhouding.

Ook te lezen:

Een voorlopig VAA voor de ‘fake’ plug-in hybrides in 2020

De belasting zal derhalve worden berekend op basis van de bruto capaciteit. Dit is degene waar u uw dealer of de importeur van het voertuig om moet vragen totdat deze gegevens in het handschoenenkastje staan … En het is deze die door de fabrikanten wordt gecommuniceerd, met name op hun websites.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine