Interview BMW i – Robert Irlinger | “600 kilometer elektrisch rijbereik? Binnen twee jaar zijn we er”

In 2014, toen de woorden elektrificatie en Dieselgate nog moesten uitgevonden worden, startte BMW met de uitrol van een elektrische i-familie. De i3, die zijn tijd (te) ver vooruit bleek, luidde bij de Duitse autobouwer het begin in van een gloednieuw tijdperk, dat tegen 2025 nog 12 elektrische soortgenoten zal voortbrengen. In een exclusief interview met FLEET geeft BMW’s elektrostrateeg Robert Irlinger tekst en uitleg.

FLEET.be: Vijf jaar geleden startte BMW i in alle bescheidenheid als een elektrische proeftuin, vandaag zit u aan de knoppen van een departement dat cruciaal is geworden voor het voortbestaan van BMW. Zo snel kan het dus gaan.

Robert Irlinger: Toen we het submerk boven het doopvont hielden en de i3 en i8 lanceerden, was het inderdaad vooral onze bedoeling om de buitenwereld te laten proeven van wat we toen nog ‘nieuwe’ mobiliteit noemden. Mensen laten zien dat elektrificatie geen bedreiging is, maar net een opportuniteit om totaal nieuwe, maar even opwindende voertuigen te ontwikkelen. Toch waren we er ons op dat moment al van bewust dat het momentum van elektromobiliteit eraan zat te komen. Intussen hebben we bewezen dat BMW helemaal klaar is voor een elektrische toekomst, waarin de kernwaarden van het merk, het typische Freude am Fahren, overeind blijven.

FLEET.be: En waarin elektromobiliteit – al uw lovende woorden ten spijt – bij een groot deel van het autopubliek nog steeds op scepsis wordt onthaald.

Irlinger: De adoptiegraad verschilt nog sterk van land tot land, dat klopt, maar het is wel zo dat de perceptie ten opzichte van elektrisch rijden in een heel korte tijdspanne volledig is gedraaid. Dat komt omdat we onze range anxiety stilaan overwonnen hebben, met dank aan de snel evoluerende batterijtechnologie. Voor compacte modellen als de i3 zijn we van mening dat het huidige rijbereik (250 kilometer, nvdr) perfect voldoet aan wat EV-klanten verwachten, iets wat ook bevestigd wordt door de stijgende verkoopvolumes. Voor de grotere modellen die BMW de komende jaren zal lanceren, zoals de iX3 in 2020 of de iNext in 2021, mikken we eerder op een actieradius van 400 tot 600 kilometer om competitief te kunnen zijn. Met onze vijfde generatie eDrive-technologie halen we die cijfers ook. Om de laadproblematiek te counteren, blijven we ook fors investeren in het pan-Europese IONITY-netwerk, dat tegen volgend jaar 400 snelladers voorziet langs de belangrijkste Europese verkeersassen.

FLEET.be: In Europa zet BMW i intussen volop in op het gamma plug-in hybrides. Wat vindt u van de heisa omtrent de vermeende ‘fake hybrids’?

Irlinger: Onbegrijpelijk. Plug-in hybride aandrijflijnen hebben absoluut een bestaansreden. Omdat het voor een bepaald soort klanten, bijvoorbeeld mensen die in een stadscentrum wonen maar sporadisch lange afstanden moeten afleggen, simpelweg de beste oplossing is. Kijk naar onze nieuwe X5: die heeft een elektrische actieradius van 80 kilometer. Real, not fake. Daarmee kan je een hele week elektrisch pendelen, en in het weekend ook nog eens probleemloos met je familie naar zee rijden, zelfs wanneer er geen laadmogelijkheid voorhanden is. Omwille van die veelzijdigheid geloven we dat plug-in hybrides de komende jaren nog een cruciale rol zullen spelen (naast de 12 volelektrische modellen plant BMW tegen 2025 ook 13 nieuwe PHEV’s, nvdr), volgens onze prognoses zullen PHEV’s en EV’s tegen 2025 ongeveer één vierde van onze wereldwijde verkoop uitmaken.

Het volledige interview met Robert Irlinger kan u lezen in de volgende editie van het magazine FLEET. Klik hier om u gratis te abonneren!

#Auto #Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Gregoir Jette 1090 Jette
BMW Brussels 1140 Evere
Jean-Michel Martin East 1150 Brussel
BMW Louyet Vandeperre 1600 Sint-Pieters-Leeuw
Jean-Michel Martin West 1620 Drogenbos
Van den Broeck Automotive Group 1700 Dilbeek
Tanghe 1820 Melsbroek
Centrauto Wijnegem 2110 Wijnegem
Jorssen Noord 2170 Merksem
Sneyers 2200 Herentals
G&A Motors 2300 Turnhout
Centrauto Malle 2390 Malle
Patrick Smets 2500 Lier
Jorssen Zuid 2630 Aartselaar
Juma Mechelen 2800 Mechelen
Gregoir Puurs 2870 Puurs
Meeusen Kalmthout 2920 Kalmthout
Juma Leuven 3020 Herent
van Osch Tienen 3300 Tienen
van Osch Hasselt 3500 Hasselt
van Osch Halen 3545 Halen
Beckers Genk 3600 Genk
Beckers Maasland 3650 Dilsen-Stokkem
Beliën Neerpelt 3910 Neerpelt
Beliën Lommel 3920 Lommel
Discar Liège 4020 Li
Delbecq 4100 Seraing
Discar Eupen 4700 Eupen
Discar Verviers 4800 Verviers
Discar Malmédy 4960 Malmedy
Quoilin Namur 5100 Namur
Louyet Charleroi 6000 Charleroi
Depotter 7822 Meslin-L
Cocquyt 8200 Brugge
Bilia Verstraeten 9080 Lochristi
Gregoir Dendermonde 9200 Dendermonde
Meerschman Aalst 9300 Aalst
Meerschman Ninove 9400 Ninove
Meerschman Zottegem 9620 Zottegem
De Mey 9990 Maldegem
Trending