Interview BMW i – Robert Irlinger | “600 kilometer elektrisch rijbereik? Binnen twee jaar zijn we er”

In 2014, toen de woorden elektrificatie en Dieselgate nog moesten uitgevonden worden, startte BMW met de uitrol van een elektrische i-familie. De i3, die zijn tijd (te) ver vooruit bleek, luidde bij de Duitse autobouwer het begin in van een gloednieuw tijdperk, dat tegen 2025 nog 12 elektrische soortgenoten zal voortbrengen. In een exclusief interview met FLEET geeft BMW’s elektrostrateeg Robert Irlinger tekst en uitleg.

FLEET.be: Vijf jaar geleden startte BMW i in alle bescheidenheid als een elektrische proeftuin, vandaag zit u aan de knoppen van een departement dat cruciaal is geworden voor het voortbestaan van BMW. Zo snel kan het dus gaan.

Robert Irlinger: Toen we het submerk boven het doopvont hielden en de i3 en i8 lanceerden, was het inderdaad vooral onze bedoeling om de buitenwereld te laten proeven van wat we toen nog ‘nieuwe’ mobiliteit noemden. Mensen laten zien dat elektrificatie geen bedreiging is, maar net een opportuniteit om totaal nieuwe, maar even opwindende voertuigen te ontwikkelen. Toch waren we er ons op dat moment al van bewust dat het momentum van elektromobiliteit eraan zat te komen. Intussen hebben we bewezen dat BMW helemaal klaar is voor een elektrische toekomst, waarin de kernwaarden van het merk, het typische Freude am Fahren, overeind blijven.

FLEET.be: En waarin elektromobiliteit – al uw lovende woorden ten spijt – bij een groot deel van het autopubliek nog steeds op scepsis wordt onthaald.

Irlinger: De adoptiegraad verschilt nog sterk van land tot land, dat klopt, maar het is wel zo dat de perceptie ten opzichte van elektrisch rijden in een heel korte tijdspanne volledig is gedraaid. Dat komt omdat we onze range anxiety stilaan overwonnen hebben, met dank aan de snel evoluerende batterijtechnologie. Voor compacte modellen als de i3 zijn we van mening dat het huidige rijbereik (250 kilometer, nvdr) perfect voldoet aan wat EV-klanten verwachten, iets wat ook bevestigd wordt door de stijgende verkoopvolumes. Voor de grotere modellen die BMW de komende jaren zal lanceren, zoals de iX3 in 2020 of de iNext in 2021, mikken we eerder op een actieradius van 400 tot 600 kilometer om competitief te kunnen zijn. Met onze vijfde generatie eDrive-technologie halen we die cijfers ook. Om de laadproblematiek te counteren, blijven we ook fors investeren in het pan-Europese IONITY-netwerk, dat tegen volgend jaar 400 snelladers voorziet langs de belangrijkste Europese verkeersassen.

FLEET.be: In Europa zet BMW i intussen volop in op het gamma plug-in hybrides. Wat vindt u van de heisa omtrent de vermeende ‘fake hybrids’?

Irlinger: Onbegrijpelijk. Plug-in hybride aandrijflijnen hebben absoluut een bestaansreden. Omdat het voor een bepaald soort klanten, bijvoorbeeld mensen die in een stadscentrum wonen maar sporadisch lange afstanden moeten afleggen, simpelweg de beste oplossing is. Kijk naar onze nieuwe X5: die heeft een elektrische actieradius van 80 kilometer. Real, not fake. Daarmee kan je een hele week elektrisch pendelen, en in het weekend ook nog eens probleemloos met je familie naar zee rijden, zelfs wanneer er geen laadmogelijkheid voorhanden is. Omwille van die veelzijdigheid geloven we dat plug-in hybrides de komende jaren nog een cruciale rol zullen spelen (naast de 12 volelektrische modellen plant BMW tegen 2025 ook 13 nieuwe PHEV’s, nvdr), volgens onze prognoses zullen PHEV’s en EV’s tegen 2025 ongeveer één vierde van onze wereldwijde verkoop uitmaken.

Het volledige interview met Robert Irlinger kan u lezen in de volgende editie van het magazine FLEET. Klik hier om u gratis te abonneren!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!