Mobia vraagt regering duidelijk en haalbaar plan voor vergroening bedrijfswagens

Drie weken geleden stelde minister van Financiën Van Peteghem zijn plannen over de fiscale vergroening van de mobiliteit voor. Vandaag lekte in de pers dat de regering enkele fundamentele wijzigingen wil aanbrengen die – raar maar waar – ongunstiger zijn voor de elektrische voertuigen dan wat initieel op tafel lag. Dit brengt de bedrijfswagengebruiker en de automobielsector in opperste verwarring. Wij vragen een duidelijk en realistisch perspectief voor de 700.000 mensen die met een bedrijfswagen rijden en voor de 10.000 bedrijven en 160.000 werknemers die in onze sector actief zijn.

In de initiële voorstellen zaten een aantal elementen die we als sectoren al niet erg konden smaken, zoals de fiscale afstraffing van de (plug-in) hybride voertuigen na 2025 en de onbeantwoorde vragen over de uitrol van een degelijk laadpalennetwerk voor wie niet de kans heeft om thuis of op het werk te laden. Voor veel bedrijfswagengebruikers zal een zero emissie voertuig een geschikte oplossing zijn, maar voor wie weinig of geen laadmogelijkheden heeft, is een zuinige klassieke of hybride aandrijving een noodzakelijk alternatief.

Afgezien van de netelige kwestie van de beschikbaarheid van oplaadstations, moeten wij ons ook afvragen of er voldoende betaalbare elektriciteit beschikbaar is en of het netwerk in staat is deze op de juiste momenten te transporteren.

Bovendien komt de overschakeling naar de strengere WLTP-CO2 uitstootwaarden er later dit jaar aan, waardoor je ook als werknemer een duit in het zakje moet doen als je kiest voor een nieuw niet-zero emissie voertuig.

Niet allemaal rozengeur en maneschijn voor werknemers en werkgevers dus, maar het plan bood wel duidelijkheid op een horizon van 10 jaar, gaf rechtszekerheid aan wie vandaag met een bedrijfswagen rijdt en stimuleerde dankzij enkele aanpassingen aan het mobiliteitsbudget ook het gebruik van alternatieven voor de auto.

Dat amper drie weken later enkele van die perspectieven opnieuw op de schop moeten, omdat de energie-omschakeling grote vragen oproept op vlak van fiscale inkomsten, tast het vertrouwen aan bij de werkgevers en werknemers die deze omslag uiteindelijk moeten concretiseren.

Er worden van de bedrijven, bedrijfswagengebruikers en de autosector grote inspanningen gevraagd in de vergroeningsbeweging. We werken daar graag aan mee, maar als er ook aftrekbeperkingen gaan gelden op lage- en zero-emissie voertuigen dan voelt dat toch aan als een dubbele belasting.

De gevolgen van de energietransitie op de inkomsten van de overheden zijn trouwens voer voor een debat dat veel ruimer gaat dan de bedrijfswagen alleen. Dit mag nu geen aanleiding zijn om over een ambitieus maar realistisch fiscaal kader te beslissen voor de komende 10 jaar.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine