Mercedes-Benz (en de meeste andere automerken) zijn in volle overstap naar elektrische mobiliteit. En in die overstap wil de nieuwe E-Klasse een verbindingsmodel zijn. Qua motoren… maar ook qua design.
Dat laatste zie je aan de neus van de wagen. Een Black Panel-achtig oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de Mercedes-EQ modellen. Maar ook binnenin, waar het superscreen zijn opwachting maakt, niet te verwarren met het hyperscreen in onder meer het elektrisch broertje van de E-Klasse, de EQE. Het grote verschil met de opstelling in de full EV van het merk met de ster, is dat in de E-Klasse het bestuurdersdisplay afzonderlijk opgesteld staat.
Apps van derden
De software-experts van Mercedes-Benz hebben een nieuwe compatibiliteitslaag ontwikkeld die de installatie van apps van derden mogelijk maakt. De volgende apps zijn via één user interface beschikbaar op het centrale display bij de introductie van de E-Klasse: het entertainmentplatform ‘TikTok’, de game ‘Angry Birds’, de samenwerkingsapp ‘Webex’, de office-app ‘Zoom’ en de browser ‘Vivaldi’. Daarnaast biedt het entertainmentportal ZYN (optie) videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer op het centrale display en voorpassagiersdisplay.
Ook nieuw is een selfie- en videocamera (onderdeel van het optionele MBUX Superscreen) bovenop het dashboard. Als het voertuig stilstaat, kan de bestuurder met een videobeeld deelnemen aan online conferenties via bijvoorbeeld ‘Webex’ en persoonlijke foto’s en video’s maken. MBUX biedt ook meer bedieningsgemak. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbediening nu ook worden geactiveerd zonder het trefwoord “Hey Mercedes”. Als de functie wordt geactiveerd, verschijnt er een rood microfoonsymbool in het display. Dit geeft aan dat het voertuig klaar is en wacht op commando’s.
Meer ruimte
Nu we het toch over het interieur hebben: de E-Klasse wordt vaak als taxi gebruikt, voldoende ruimte achterin is dan ook belangrijk. Dit kan dankzij de 2 cm langere wielbasis: de knieruimte en de maximale beenruimte zijn respectievelijk met 10 en 17 mm toegenomen. De elleboogbreedte achterin is nog meer toegenomen: die bedraagt nu 1.519 mm. Dit is een toename met 25 mm en bijna op het niveau van de S-klasse. Het bagageruimtevolume is toegenomen tot 540 liter.
Altijd hybride
Mercedes-Benz gaat vanaf de introductie van de nieuwe E-Klasse niet minder dan drie plug-in hybrids van de vierde generatie aanbieden. Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius tot ruim 100 km (WLTP) kunnen ze in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch rijden, zonder het gebruik van de verbrandingsmotor. Voorlopig houdt het Duitse merk het bij benzinehybrides, maar na verloop van tijd volgen ook oplaadbare hybrides die diesel lusten.
Naast deze hybrides beschikt de nieuwe E-Klasse ook over een aantal traditionele verbrandingsmotoren, telkens met mild hybride hulp. De E200 is een benzine viercilinder benzine met 204 pk, de E220d drinkt diesel, beschikt over 197 pk en is optioneel beschikbaar met vierwielaandrijving. De eerste E-Klasses limousine zouden tegen de herfst bij de dealer staan.