De FLEET Manager of the Year 2021 windt er geen doekjes om: “Toyota en Lexus zijn wel degelijk mee met de elektrische revolutie … maar dat betekent niet dat men de hybride technologie van de merken vandaag kansloos acht. TCO blijft volgens Stef Holemans dan ook het belangrijkste instrument om de juiste keuzes te maken.
Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?
Er verandert zeer veel vanaf 2026 met een overgangsperiode vanaf midden 2023. Het grote voordeel is dat dit nu al vaststaat en dat bedrijven daar dus naartoe kunnen werken.
Het is dan ook meer en meer belangrijk te kijken naar het type bestuurder om beslissingen te maken en om zeker TCO vergelijkingen te maken. EV ja, maar niet voor iedereen. Ook HEV’s en PHEV’s kunnen zeker hun rol blijven spelen en zijn in de overgangsperiode een fantastische technologie om diesels en benzine voertuigen te vervangen. Ze zijn volgens onze TCO berekeningen trouwens zeker nog even voordelig of zelfs voordeliger dan EV’s tot en met eind 2024.
Tip is dus: neem vooral je tijd om gebaseerd op een grondige bestuurders analyse en TCO calculaties de juiste beslissingen te maken. Ondertussen kan je al beginnen met het investeren in laadinfrastructuur.
Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?
Na 2023 zeker wel. Vergeet niet dat in 23 en 24 de aftrekbaarheid van een PHEV op 100% blijft, in 25 zakt naar 75%, in 26 naar 50% en in 27 naar 25%. Een PHEV aangekocht op 1 juli 2023 met een contract van 4 jaar is dus nog voor gemiddeld 72% fiscaal aftrekbaar. Dit kan door zijn lagere aankoopkost tov een EV in hetzelfde segment in TCO nog altijd voordeliger zijn. En dit zonder laadinfrastructuur en zonder zijn of haar gewoontes al te veel te moeten aanpassen. Deze vergelijking gaat trouwens ook op voor onze HEV’s die nog goedkoper zijn in aankoop dan een EV en PHEV.
Hoe pakt u de latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?
Voorlopig heeft Toyota dit probleem zeer goed doorstaan. Toyota had al een politiek om haar toeleveranciers een verplichte stock van 6 maanden op te leggen na de kernramp van Fukushima. Ondertussen zijn onze leveringstermijnen eigenlijk weer normaal te noemen. Buiten een paar uitzonderingen, die eerder te maken hebben met het wereldwijde succes van het model (de HiLux bv.), zijn de leveringstermijnen niet langer dan 5 maanden.
Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?
Ik denk dat veel van het succes van de autoverkoop in januari en februari 2022 zal afhangen of er nog een vervolg komt. Persoonlijk vind ik het jammer dat dit zou verdwijnen. Het maakte eigenlijk een beetje uit van ons “heritage”.
Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?
Toch wel de verkiezing tot FLEET Manager of the Year 2021. Dit was echt een erkenning (en herkenning) voor Toyota/Lexus en het werk van een paar jaren van mijn team en mezelf om deze mooie merken terug op de fleetkaart te krijgen. Ik hoop dat 2022 een zo normaal jaar mogelijk wordt en dit niet enkel voor de automotive sector maar voor alle sectoren. Vooral de evenementen sector en horeca.
#Auto