De afgelopen jaren valt het steeds minder voor dat we voor een perstest nog eens een diesel voor de kiezen krijgen geschoven. Omdat BMW tot op heden nog steeds de slogan “The Power of Choice” in de praktijk omzet, was het leuk om deze ‘nostalgische’ aandrijving eens te vergelijken met de elektrische toppers van het merk. Dus reden we zowel twee elektrische versies als de zelfontbrander van de nieuwe 5-Reeks …
Wie al eens geproefd heeft van de full electric modellen binnen het BMW-gamma, weet dat de Duitsers technologisch geavanceerde producten op de markt zetten. Na de i4 was het vooral uitkijken naar zijn grotere broer, de i5. We reden zowel de ‘gewone’ versie, de eDrive40, als de M60 xDrive, de ‘powerversie’ (met standaard vierwielaandrijving). Qua poweraanbod zitten de twee behoorlijk ver uit elkaar. 340 pk voor de eDrive40 en een machtige 601 pk voor de M60-versie. Ze hebben nochtans dezelfde batterij aan boord van 84 kWh (waarvan ongeveer 81 kWh bruikbaar), alleen levert die in de eDrive40 een WLTP-autonomie op van 497 km en 455 in de M60. Snelladen doen ze alle twee even snel: tot 206 kW/uur. Maar dat laatste hangt natuurlijk ook af van de laadpaal. In de praktijk zagen we met de M60 een piek van 143 kW. Niet slecht!
Rijden
BMW maakt met beide versies van de i5 zijn reputatie waar qua “Freude am Fahren”. De e-Drive 40 is naar huidige normen in het elektrische segment geen sprintwonder (van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden), maar het overvloedig aanwezige koppel zorgt nog steeds voor een zeer vlotte rijervaring. Met zijn gewicht (2.125 kg) in het achterhoofd is de rijervaring ook behoorlijk kwiek. De M60, die met 2.380 kg nog meer kilo’s meezeult, laat zich toch niet kennen: van nul naar 100 in 3,8 seconden en door zijn strak onderstel ook snediger dan de eDrive40. Een machtige elektrische bolide.
All fun and games, maar hoe zit dat nu met de autonomie in het echte leven? Voor beide versies geldt eigenlijk hetzelfde: spreek je veelvuldig het vermogen aan, dan betaal je dat ook cash aan de laadpaal. BMW mag dan wel een WLTP-verbruik van 18 kWh/100 km op tafel leggen voor de eDrive40, reken in de praktijk maar 23 kWh, en dan mag je nog niet te gek doen (80% werd in Efficiency mode gereden). Bij de veel krachtigere M60 kom je bij een sportieve rijstijl ook ruim boven de WLTP-waarde van 20 kWh/100 km. Wat betekent al dit gegoochel met cijfers voor de echte autonomie? Wij kwamen tijdens ons respectieve testweken met de eDrive40 en M60 uit op 450 en 420 km. We hebben al dramatischer verschillen gezien bij testen met andere merken, maar het toont nogmaals aan dat de WLTP-waarde voor EV’s toch nog te ver van de praktijk af zit.
Wat we wel dienen te vermelden: in beide elektrische R-reeksen kan je een “maximum range”-optie inschakelen. De topsnelheid wordt dan beperkt tot 90 km/u … maar dat levert je wel meteen extra 100 km rijbereik op. Het blijft dan wel een ambigu gevoel om met een 600 pk sterke EV tussen de vrachtwagens te laveren om je batterij te sparen. Overigens moet je niet telkens in de rijmodi duiken wanneer je in de extra zuinige stand rijdt en plots meer vermogen nodig hebt. Daarvoor heb je het boost-paddle aan het stuur, dat als override werkt.
Diesel = autonomie
Het zal geen verrassing zijn: onze rijervaring met de 520d diesel was vooral op het vlak van autonomie totaal anders. De 2-liter mild hybrid zelfontbrander is goed voor 197 pk. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden vanzelfsprekend trager dan de twee elektrische versies. Alhoewel, zover zit hij met die cijfers nu ook niet af van de eDrive40. Bovendien kwamen we met een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km niet zover uit boven de WLTP-waarde van 5,1 l/100 km. Autonomie: iets meer dan 1.100 km!
Prijzen en TCO
Kijken we even naar de prijzen, dan ziet dat er zo uit (basisprijzen):
BMW i5 eDrive40: 73.700 €
BMW i5 xDrive M60: 109.300 €
BMW 520d: 60.900 €
Op zich zeggen deze prijzen natuurlijk weinig. We berekenden ook de TCO-waarden per maand. Daar wordt duidelijk dat de diesel ondanks de fors lagere prijs zijn fiscale handicap cash betaalt
BMW i5 eDrive40: 1.331 €
BMW i5 xDrive M60: 1.900 €
BMW 520d: 1.543 €
Dan toch maar nostalgie?
De fiscale context maakt van de dieselmotor een outcast in de huidige en zeker toekomstige vloten. Maar toch blijven we dat jammer vinden. Want de eenzijdige elektrificatie is puur vanuit logisch standpunt ook geen ideale piste. Moderne diesels zijn milieu- en klimaatvriendelijker dan ooit en de gemoedsrust van een volle tank waarmee je vlotjes meer dan 1.000 km kan rijden, is vooral voor de veelrijders een gemis. Hoezeer merken hun elektrische verhaal ook proberen te verkopen met “de Belg rijdt gemiddeld maar 35 km/dag”, een elektrische versie die in de praktijk een derde van het rijbereik heeft van een dieselversie die flink goedkoper is en zijn zuinigheidsbelofte wel waarmaakt … het blijft een krakkemikkig marketingverhaal.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de i5’s in beide versies technologische statements zijn … en dikke fun om mee te rijden. Gezien de forse meerprijs van de M60 zouden we zonder verpinken kiezen voor de eDrive40. Ook snel genoeg en meer autonomie dan de M60. 600 pk is leuk voor even maar na het acceleratiefestijn moet je al even snel onthaasten aan de laadpaal.
#Auto