Test Volvo EX30: eco-viking met opvallend interieur

The little things mean a lot. Met die slogan zet Volvo zijn EX30 in de markt, een compacte SUV van slechts een goeie 4m20 die ook in de fabriek in Gent gebouwd zal worden en op meerdere vlakken de uitersten in het Volvogamma aanraakt.

De Volvo EX30 is immers uiteraard de kleinste Volvo die je vandaag kan bestellen. Maar hij is ook de snelste Volvo ooit, de 428 pk sterke vierwielaandrijver lanceert zich in 3,6 seconden naar 100 km/u, en de meest ecologische (zijn ecologische voetafdruk is zelfs 25% kleiner dan die van de C40). En vooral die keuze maakt deze kleine SUV zo opvallend.

Neen, de sfeer aan boord blijft uiteraard Scandinavisch-minimalistisch. Ook in de EX30 is het fijn vertoeven, onder meer dankzij de comfortabele zetel. Daar veranderen de twee interieuropties met vegan inrichting en gebruik van gerecycleerde materialen, van verwerkte jeans op het dashboard tot vloermatten die ooit visnetten waren, niets aan. Bovendien geven alle materialen de kwaliteitsindruk die je mag verwachten van een wagen van dit niveau, met speciale vermelding voor de ranke deurklinken langs binnenzijde. Maar de Zweedse autobouwer zetten wel het mes in de hoeveelheid kabels en schermen…

Spijt voor de DJ

Daarmee benoemen we meteen de olifant in de kamer van deze stekkerzweed. Geen grote audioinstallatie met 10 boxen, de DJ aan boord zal het enkel met een soundbar van Harman/Kardon moeten doen. Deze krijgt z’n plaats op het dashboard en kwijt zich goed van z’n taak, maar wij missen toch de volle sound van een volledig audiosysteem met subwoofer die de bassen door je interieur jaagt.

Ook het schermpje achter het stuur ging op de schop. Alle informatie krijg je op een centraal infotainmentscherm. Grafisch zit dat prima in elkaar en het gebrek aan knoppen wordt opgevangen door een balk met de belangrijkste knoppen voor elke rijsituatie die zich steeds aanpast. Maar ook je snelheid lees je dus af op dat scherm. In ons door trajectcontroles en flitsmarathons geteisterde Belgenlandje niet zo interessant, want wie veelvuldig zijn snelheid checkt… zal veelvuldig zijn ogen van de weg halen. Een head-up display was meer gepast geweest.

Plezier op de achterbank

De ruimte aan boord is wel meer dan correct, zeker gezien zijn compacte buitenafmetingen, met volwassenen die ook probleemloos op de achterbank plaats kunnen nemen dankzij de lange wielbasis van het model. De koffer meet dan weer 318 liter, net wat onder het gemiddelde voor dit segment, en heeft een vrij grote tildrempel, die je kan wegwerken met een extra bodemplank.

Twee batterijen, twee motoren

Maar goed, tijd om het stroompedaal in te trappen en op weg te gaan! Volvo stelt twee accupaketten voor, een LFP-exemplaar van 51 kWh (134 kW snelladen) dat in combinatie met een 272 pk sterke motor op de achteras 344 km rijbereik oplevert en een NMC-exemplaar (153 kW snelladen) die je aan twee aandrijflijnen kan koppelen. Dezelfde 272 pk sterke krachtbron op de achteras levert hier tot 480 km op tussen twee laadbeurten, de 428 pk sterke vierwielaandrijving zingt het uiteraard iets minder lang uit: 460 km.

Licht in meerdere opzichten

Wij mochten beide versies van de variant met grote batterij testen in het hinterland van Barcelona. Met een cavalerie van respectievelijk 272 en 428 paarden gingen we uiteraard moeiteloos mee in het verkeer, zowel in de bergwegen als in het centrum van de Catalaanse hoofdstad. Bovendien geven we graag een pluim aan de uitstekende ophanging van de Zweed, die de meeste oneffenheden probleemloos wegfilterde en tegelijk zorgde voor het nodige rijplezier dankzij een puike wegligging. Enkel het lichte stuur was voor ons een puntje van kritiek, vooral in de Single Engine variant, maar daar wordt nog aan gewerkt aldus de Zweedse ingenieurs.

Conclusie

Zo’n 1.300 jaar geleden stonden de Vikings in West-Europa bekend voor hun superieure botenbouw. Met hun compact design en beperkte diepgang drongen ze moeiteloos door tot in onze steden. Bovendien waren de schepen gekend voor hun kwalitatieve afwerking, uiteraard met natuurlijke materialen. De link met de kleine, wendbare EX30 met zijn duurzaam interieur valt snel te trekken. Deze Zweed is wat ons betreft dan ook zeker klaar voor een veroveringstocht in onze steden, zowel bij particulieren als bij de zogenaamde young potentials in de fleet. En een grote plus ten opzichte van zijn voorloper 1.300 jaar geleden: de Vikings klaagden misschien niet over het ontbreken van een head-up display in hun boot … maar zij kwamen ook niet in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie, iets wat deze Volvo EX30 met zijn vanafprijs van 38.990 euro wel doet!

Foto’s Volvo EX30

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

ACB Wavre 1300 Wavre
Sterckx – De Smet Halle 1500 Halle
Sterckx – De Smet Drogenbos 1620 Drogenbos
Sterckx – De Smet Rode 1640 Sint-Genesius-Rode
Sterckx – De Smet Zellik 1731 Asse-Zellik
ACB Zaventem 1930 Zaventem
Scancar Antwerpen 2100 Antwerpen
Groep Rutten 2440 Geel
Scancar Lier 2500 Lier
Scancar Wilrijk 2610 Wilrijk
Vermant Mechelen 2800 Mechelen
Vermant Bornem 2880 Bornem
Scancar Brasschaat 2930 Brasschaat
Lacom Leuven 3001 Leuven
Nordicar 4000 Li
Scandia 4530 Villers-Le-Bouillet
Novabil Kortrijk 8500 Kortrijk
Van Kasteren Sint-Niklaas 9100 Sint-Niklaas
De Keulenaer 9120 Beveren
Van Kasteren Dendermonde 9200 Dendermonde
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine