Alle Belgische fleetklanten van Peugeot, Citroën en DS hebben twee à drie weken geleden een briefwisseling ontvangen waarin hen de conformiteit van de motoren van de PSA-groep verzekerd wordt.
Vandaag bevestigt de groep dat zijn voertuigen “nooit uitgerust werden met software of apparatuur die het mogelijk zouden maken een conformiteitstest te detecteren en een apparaat zou activeren dat de vervuiling, waaronder de NOx (stikstof), kan verwerken, maar inactief is bij het gebruik in de praktijk”. De groep herinnert er ook aan dat “zijn voertuigen conform zijn en dat in 2014 een aantal voertuigen (4.300) uit voorzorg uit productie werden gehaald om de conformiteit van de productie op het vlak van homologatie na te gaan”.
In zijn persbericht gaat PSA verder: “Van de huidige Europese test (NEDC), die dateert uit 1992, is geweten dat deze weinig representatief is voor het reële verbruik. Zoals alle laboratoriumtesten wordt er gebruik gemaakt van optimalisaties, ook door PSA. Deze problematiek is gekend bij de overheden en regulatoren en is ook dikwijls het voorwerp van kritiek van onafhankelijke derden en analisten. Deze optimalisaties zullen dan ook verboden worden in de volgende test (WLTP), het gaat dan o.a. over het laadniveau van de batterij, de belasting van de alternator, … PSA herinnert er nog aan dat het ten volle achter de nieuwe norm staat die er normaal in 2017 zou moeten komen.
Zo is men bij Peugeot toch wat heiliger dan de Paus.
#Auto #Fleet Management