Met de F150 Lightning heeft Ford al een elektrische pick-up in de rangen, maar het kleine broertje, de Ranger, houdt het bij een plug-in hybride versie.
De productie van de allereerste Ranger Plug-in Hybrid start eind 2024 met leveringen aan klanten begin 2025. Het nieuwe model betekent een belangrijke stap voorwaarts in de plannen van Ford om een volledig reeks aandrijflijnopties aan te bieden voor klanten in het segment van middelgrote pick-uptrucks.
De Ranger Plug-in Hybrid levert meer koppel dan elke andere Ranger door een 2,3-liter Ford EcoBoost-benzinemotor met een elektromotor en een oplaadbaar accusysteem – waardoor hij ook puur elektrisch kan worden aangedreven voor een beoogde actieradius van meer dan 45 kilometer. De mogelijkheid om puur elektrisch te rijden opent nieuwe mogelijkheden voor bedrijven in een groeiend aantal steden met lage-emissiezones. De maximale geremde trekkracht van de Ranger Plug-In Hybrid is 3.500 kg, net als die van de rest van het Ranger-gamma.
Pro Power Onboard
De Ranger Plug-In Hybrid biedt ook Pro Power Onboard, waarmee klanten hun veelverbruikende elektrische gereedschappen en apparaten op de werkplek of afgelegen camping van stroom kunnen voorzien door ze aan te sluiten op stopcontacten in zowel de laadvloer als de cabine. Een soort vehicle to load (V2L), dus.
“Onze klanten willen geëlektrificeerde voertuigen die sterke prestaties en betaalbare eigendomskosten leveren zonder afbreuk te doen aan wat ze zo leuk vinden aan hun truck”, zegt Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europa. “De Ranger Plug-in Hybrid is de beste oplossing voor werk, vrije tijd en gezin – hij biedt klanten EV-rijden zonder uitlaatgassen voor korte ritten of hybride prestaties die ongelooflijke off-road-, laad- en trekcapaciteiten bieden. En met Pro Power Onboard kunnen Ranger-eigenaars voor het eerst gemakkelijk hun werkterreinen en campings van stroom voorzien.”
#Auto