De regering wil de mobiliteitsvergoeding graag uitbreiden met een heus mobiliteitsbudget. Al duiken er al meteen politieke meningsverschillen op die gevolgen voor uw portefeuille kunnen hebben …
Allicht volgende week zal de mobiliteitsvergoeding, ook bekend onder de naam cash for car, in het parlement gestemd worden. Al wil de regering die regeling meteen uitbreiden. Op voorspraak van de sociale partners wordt er immers ook gewerkt aan een mobiliteitsbudget. Hierdoor zou een werknemer niet enkel kunnen kiezen tussen of een bedrijfswagen of cash geld, maar een budget kunnen spenderen aan mobiliteit. Een kleinere bedrijfswagen kan dan aangevuld worden met een abonnement op het openbaar vervoer of een fiets. Indien er dan nog geld overblijft, wordt dat uitbetaald.
Hoger belast?
En over de uitbetaling van dat geld is de regering volgens de krant De Tijd nog zoekende. Hoe ga je dit immers belasten? Tegen hetzelfde gunstige tarief als cash for car? Tegen een aangepast tarief dat afhangt van het ecologisch karakter van je bedrijfswagen? Of betaalt de werknemer de volle pot?
De Tijd beweert alvast dat het kabinet van Eerste Minister Charles Michel (MR) op de vergadering van kabinetschefs heeft voorgesteld om te belasten volgens het tarief van het bruto loon, de volle pot dus. Door het restbedrag zwaarder te belasten, wordt de keuze voor of de bedrijfswagen of het alternatief immers gestimuleerd, is de redenering van het kabinet.
Het voorstel moet nu wel nog in het kernkabinet passeren, waar de Opel VLD dwars zou kunnen liggen. “We moeten de mensen vrij laten kiezen tussen cash of alternatieven, anders blijft iedereen gewoon met zijn bedrijfswagen rijden”, beweert een bron van de liberale partij bij onze collega’s.
#Business Driver #Fleet ManagementDoor Cash4car mordicus apart te willen regelen zit men nu met de gebakken peren om mobiliteitsbudget tot aantrekkelijk alternatief te maken. – Kleinere bedrijfswagen levert amper extra loon op https://t.co/x0NzioQgRU
— Frank Van Gool (@vangoolf) 14 maart 2018