BMW iX5 Hydrogen: (water)stof tot nadenken

Na vier jaar ontwikkeling gaat het BMW iX5 project met waterstofvoertuigen eindelijk zijn volgende fase in. Ongeveer 100 van deze voertuigen zullen dit jaar op de weg komen. Wij mochten gedurende vier dagen één van die honderd exemplaren uitproberen …

BMW zet dan wel aan een hoog tempo Battery Electric Vehicles (BEV) in de markt, toch houden ze ook de waterstofpiste open. Niet meteen met productierijpe modellen maar wel met een “experimentele” iX5 met brandstofcel. De Duitse constructeur produceerde er een honderdtal die de komende maanden in verschillende landen testkilometers zullen afmalen. Doel: ervaringen opdoen om het toekomstpotentieel van de technologie te ontdekken.

Technisch

In tegenstelling tot een plat accupakket, dat geïntegreerd kan worden in het chassis zonder aan binnenruimte in te boeten, biedt een ronde waterstoftank minder mogelijkheden om geïntegreerd te worden. Daarom viel de keuze op een X5, die met zijn cardantunnel wel de ideale architectuur heeft voor dergelijke tank. Die grote tank wordt nog eens gecombineerd met een kleiner exemplaar onder de achterbank.

De 401 pk elektromotor, samen met de vermogenselektronica en hoogspanningsaccu, bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte en is technisch identiek aan die van de iX en i7. De brandstofceltechniek bevindt zich daarentegen onder de motorkap. BMW heeft samengewerkt met Toyota voor de brandstofcel-stack, die dezelfde cellen gebruikt als de Toyota Mirai, maar de iX5 heeft er meer. BMW heeft zelf het luchtfilter, de elektrische turbo, de intercooler met luchtbevochtiger, de spanningsomzetter en de bijbehorende elektronica ontwikkeld.

Het bijzondere aan deze altijd elektrisch aangedreven BMW is de 401 pk en 720 Nm sterke elektromotor op de achterwielen, waardoor hij in minder dan 6 seconden een snelheid van 100 km/h kan bereiken en een topsnelheid heeft van 205 km/h – mits de accu volledig is opgeladen. De iX5 Hydrogen heeft een totale theoretische actieradius van 504 kilometer. Het vullen van de waterstoftanks duurt slechts drie tot vier minuten.

Zoals een BEV

Rijden doet de BMW iX5 eigenlijk net zoals een BEV: stil en krachtig. Je krijgt dus de elektrische rijervaring maar wel met de gemoedrust van een tankbeurt in plaats van een laadbeurt. Het grote verschil met de twee andere waterstofwagens op de markt bij ons, de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, is dat deze waterstof-BMW veel meer vermogen heeft … en dat is best wel fijn. Hij weegt ongeveer evenveel als de PHEV-versie (2,5 ton), maar dat gewicht staat niet in de weg van een dynamische rijervaring. Al bij al een mooi alternatief voor wie niet aan de laadpaal wil of kan. Wat ons betreft een goede aanvulling op het BEV-gamma. Nu nog meer tankstations en dit verhaal heeft zeker toekomstpotentieel …

Plus

  • Rijdt zoals een BEV
  • Geen laadstress
  • Snelle tankbeurt

Min

  • Weinig tankstations
  • (Nog) niet beschikbaar
#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

BMW Louyet Brussels 1140 Evere
J-M Martin Woluwe 1150 Brussel
BMW Louyet Waver 1301 Wavre
BMW Louyet Waterloo 1410 Waterloo
BMW Louyet Sint-Pieters-Leeuw 1600 Sint-Pieters-Leeuw
J-M Martin Drogenbos 1620 Drogenbos
Van den Broeck Automotive Group 1700 Dilbeek
Tanghe 1820 Melsbroek
Jorssen Noord 2170 Merksem
Patrick Smets 2500 Lier
Jorssen Zuid 2630 Aartselaar
Juma Mechelen 2800 Mechelen
Juma Leuven 3020 Herent
BMW Louyet Overijse 3090 Overijse
BMW Louyet Sambreville 5060 Sambreville
BMW Louyet Namur 5100 Wierde
BMW Louyet Mariembourg 5660 Mariembourg
BMW Louyet Charleroi 6000 Charleroi
BMW Louyet Marche-en-Famenne 6900 Marche-en-Famenne
BMW Louyet Mons 7033 Mons-Cuesmes
BMW Louyet La Louvière 7100 La
Cocquyt 8200 Brugge
De Schepper 9100 Sint-Niklaas
De Mey 9990 Maldegem
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine