Na vier jaar ontwikkeling gaat het BMW iX5 project met waterstofvoertuigen eindelijk zijn volgende fase in. Ongeveer 100 van deze voertuigen zullen dit jaar op de weg komen. Wij mochten gedurende vier dagen één van die honderd exemplaren uitproberen …

BMW zet dan wel aan een hoog tempo Battery Electric Vehicles (BEV) in de markt, toch houden ze ook de waterstofpiste open. Niet meteen met productierijpe modellen maar wel met een “experimentele” iX5 met brandstofcel. De Duitse constructeur produceerde er een honderdtal die de komende maanden in verschillende landen testkilometers zullen afmalen. Doel: ervaringen opdoen om het toekomstpotentieel van de technologie te ontdekken.
Technisch
In tegenstelling tot een plat accupakket, dat geïntegreerd kan worden in het chassis zonder aan binnenruimte in te boeten, biedt een ronde waterstoftank minder mogelijkheden om geïntegreerd te worden. Daarom viel de keuze op een X5, die met zijn cardantunnel wel de ideale architectuur heeft voor dergelijke tank. Die grote tank wordt nog eens gecombineerd met een kleiner exemplaar onder de achterbank.
De 401 pk elektromotor, samen met de vermogenselektronica en hoogspanningsaccu, bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte en is technisch identiek aan die van de iX en i7. De brandstofceltechniek bevindt zich daarentegen onder de motorkap. BMW heeft samengewerkt met Toyota voor de brandstofcel-stack, die dezelfde cellen gebruikt als de Toyota Mirai, maar de iX5 heeft er meer. BMW heeft zelf het luchtfilter, de elektrische turbo, de intercooler met luchtbevochtiger, de spanningsomzetter en de bijbehorende elektronica ontwikkeld.
Het bijzondere aan deze altijd elektrisch aangedreven BMW is de 401 pk en 720 Nm sterke elektromotor op de achterwielen, waardoor hij in minder dan 6 seconden een snelheid van 100 km/h kan bereiken en een topsnelheid heeft van 205 km/h – mits de accu volledig is opgeladen. De iX5 Hydrogen heeft een totale theoretische actieradius van 504 kilometer. Het vullen van de waterstoftanks duurt slechts drie tot vier minuten.
Zoals een BEV
Rijden doet de BMW iX5 eigenlijk net zoals een BEV: stil en krachtig. Je krijgt dus de elektrische rijervaring maar wel met de gemoedrust van een tankbeurt in plaats van een laadbeurt. Het grote verschil met de twee andere waterstofwagens op de markt bij ons, de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, is dat deze waterstof-BMW veel meer vermogen heeft … en dat is best wel fijn. Hij weegt ongeveer evenveel als de PHEV-versie (2,5 ton), maar dat gewicht staat niet in de weg van een dynamische rijervaring. Al bij al een mooi alternatief voor wie niet aan de laadpaal wil of kan. Wat ons betreft een goede aanvulling op het BEV-gamma. Nu nog meer tankstations en dit verhaal heeft zeker toekomstpotentieel …
Plus
- Rijdt zoals een BEV
- Geen laadstress
- Snelle tankbeurt
Min
- Weinig tankstations
- (Nog) niet beschikbaar