In september mochten we de toekomst van BMW ontdekken onder de vorm van de Neue Klasse. Maar omdat we in Europa liever hogere wagens hebben dan berlines, werkten de Duitsers ook aan de Neue Klasse X.
De concept car BMW Neue Klasse X is een SAV, wat staat voor Sport Activity Vehicle, zeg maar de Münchense variant van de SUV. De algemene lijnen van het model komen voort uit de SUV’s die we vandaag kennen van BMW, gecombineerd met designelementen uit de Neue Klasse Berline. Al springt vooral één detail in het oog: de nieren zijn opvallend kleiner dan bij andere wagens van het merk. Heeft BMW geleerd van de commentaar op de exuberante nieren van de 7 Reeks en maakt BMW hiermee komaf met zowat het meest controversiële element in zijn designs?
Binnenin zien we dezelfde kleurrijke interieurstijl als in de Neue Klasse Berline, met heel wat gerecycleerde materialen. Bovendien krijgen we hier twee staaltjes toptechnologie:
- BMW Panoramic Vision projecteert belangrijke informatie over de volledige breedte van de voorruit. Dit systeem zal in productiemodellen van de Neue Klasse worden aangevuld met het verbeterde BMW 3D Head-Up Display.
- De Personal Sound Experience, die voor het eerst wordt voorgesteld met het nieuwe HYPERSONX WHEEL, opent nog meer mogelijkheden. Met deze digitale functie kunnen de inzittenden tijdens elke rit genieten van hun favoriete klank.
800 Volt
De nieuwste, zesde generatie van BMW’s eDrive-technologie staat daarbij centraal. Naast verbeterde e-drive-units beschikt hij ook over een nieuwe lithium-ionbatterij met ronde cellen, met een volumetrische energiedichtheid die meer dan 20 procent hoger ligt dan die van de eerder gebruikte prismatische cellen. In combinatie met de overgang naar een 800V-systeem kan dat de laadsnelheid met maar liefst 30 procent verbeteren. Zo kunnen deze wagens hun rijbereik in nauwelijks tien minuten met 300 kilometer uitbreiden. Ook levert de zesde BMW eDrive-generatie tot 30 procent meer rijbereik.
#Auto BMW Group Belgium Luxembourg N.V.