Claire D’Haese (Mercedes-Benz/smart) : “Als fleet manager heb je vandaag vooral een adviserende rol”

Met de vraag ‘Wordt het niet eens tijd voor een vrouwelijke Fleet Manager of the Year?’ steekt Claire D’Haese, ondertussen al bijna 18 jaar trouw aan Mercedes-Benz waarvan 2,5 jaar als fleet manager, haar ambities niet onder stoelen of banken. Het merk met de ster is net zoals Claire klaar voor de toekomst dankzij een breed motorengamma met aandacht voor alternatieve aandrijvingsvormen, met als kers op de taart het eerste full electric model, de EQC.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Door de vernieuwde aftrekbaarheidsformule verwachten we een verandering naar andere motorvarianten met lagere CO2-uitstoten. In de Belgische fleetmarkt zullen we ook een verdere elektrificatie opmerken, waaronder ook de plug-in hybrides.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

‘What’s in a name?’ Op mijn naamkaartje staat ‘manager fleet and corporate sales’, maar de echte fleet en mobility managers zitten bij onze klanten. Zij moeten dagelijks de noden van HR, finance, fiscaliteit, bedrijfsobjectieven naar CO2 toe en de verzuchtingen van de bestuurders combineren in een consistent mobiliteitspakket. Onze rol is meer een adviserende rol naar hen toe. Waar het vroeger pure hardware – de wagen – was, gaat het vandaag ook over de motoren. Welke motor met welk gebruik? Je zit ook met connectiviteit en wat met shared car pooling? Hoe zit het met de vernieuwingen die er zitten aan te komen: fuel cell, autonoom rijden, …? Daarin moeten wij adviseren. We mogen ook niet het belang van andere stakeholders onderschatten. Ik denk dan met name aan leasingmaatschappijen. Zij hebben vandaag ook een veel bredere rol dan dat ze voorheen hadden.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

De inschrijvingsstatistieken geven aan dat ook in de Belgische fleetmarkt het aandeel van diesel daalt, hoewel dat aandeel nog steeds het grootste blijft. Voor Mercedes-Benz zien we dat het aandeel diesel significant hoger ligt dan dit marktgemiddelde. Ik denk dat dit te maken heeft met de moderne dieselmotoren die een lage CO2-uitstoot en een zuinig verbruik kunnen optekenen. We hebben de strategie om een brede waaier aan motoren aan te bieden, waarvan diesel nog steeds deel uitmaakt. We zijn momenteel ook de enige die plug-in hybride ook combineert met diesel. We bieden plug-in hybride in diesel aan in de C-Klasse, E-Klasse, zowel in berline als in break en binnenkort ook in SUV, met een batterij autonomie tot 100 km.

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Autonoom rijden zal niet noodzakelijk het einde van het rijplezier betekenen. Het kan hand in hand gaan omdat de bestuurder nog altijd zal kunnen kiezen. Maar in de file en tijdens lange saaie ritten, ga je nuttiger gebruik kunnen maken van je tijd.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!