Denis Malherbe (Volvo): “De nieuwe fiscaliteit van 2020 mag geen afwachtende houding uitlokken”

Denis Malherbe kreeg de moeilijke taak om de FLEET Manager of the Year campagne voor Volvo te leiden na het vertrek van Alain Peers, naar wie hij in de video verwijst. Hij brengt het er goed vanaf, niet?

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Er zal nog steeds een impact zijn, hoewel ik er van overtuigd ben dat vlootbeheerders ondertussen goed weter van wat er in 2020 zal gebeuren. In ieder geval hopen we dat de nieuwe fiscaliteit geen afwachtende houding zal uitlokken, zoals we dit jaar soms hebben ervaren.

We hopen dat iedereen nu de spelregels kent en niet langer aarzelt of bestellingen uitstelt. We zijn echter nog steeds afhankelijk van politieke besluiten voor 2020, in termen van WLTP. Onzekerheid is nooit goed voor de sector …

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Afhankelijk van het profiel van de klant ben ik soms eerder de ene, soms de andere. Sommige bedrijven zijn georganiseerd en hebben een omgeving die het mogelijk maakt om grondig na te denken over mobiliteit. Dan denk ik aan ondernemingen die gevestigd zijn in stadscentra of stedelijke omgevingen.

Aan de andere kant, als ik me begeef naar klanten op het platteland of in een zone geïsoleerd van het openbaar vervoer, wordt het nog steeds fleet genoemd. En uitsluitend fleet! Misschien zullen we het op termijn alleen nog maar over een Mobility Manager hebben, maar vandaag hebben we het nog steeds over beide.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Het is waar dat de dieselverkoop enigszins vertraagt, ook in vloten. Maar we zijn nog ver verwijderd van het verdwijnen van diesel in de vloot. Dit is een evidentie voor alle merken. Naar mijn mening heeft de vlootbeheerder een veel specifiekere rol dan voorheen.

Hij moet het profiel van elke werknemer analyseren en afhankelijk daarvan het type voertuig en brandstof kiezen. Ik zie echt een trend naar een individuele keuze, soms naar diesel, soms naar elektrisch, soms naar plug-in hybride, soms naar benzine.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Vandaag rij ik met een Volvo V60 diesel.

Waarom heeft u deze Polestar versie van de S60 mee?

Het is een goed excuus om te laten zien dat Volvo ver verwijderd is van de vierkante modellen van een paar decennia geleden. Het merk heeft zich de laatste jaren snel ontwikkeld en heeft nu een dynamisch, jong en sexy gamma.

Het is ook een gelegenheid om eraan te herinneren dat Volvo meer dan ooit voor elektrificatie kiest. Deze S60 Polestar is een sportief voertuig, maar een plug-in hybride. Het ontwikkelt meer dan 400 paarden, maar komt niet hoger uit dan 48 gram CO2/km in NEDC 2.0 (59 in WLTP).

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

De autonome auto zal er op een dag komen. Maar meer dan waarschijnlijk niet morgen. Optimisten moeten hun prognoses een beetje herzien. Veel hangt af van infrastructuur, technologie en wetgeving. Het betekent waarschijnlijk minder rijplezier, maar het is ongetwijfeld leuker in termen van vrije tijd. Dit is een van de credo’s van Volvo: vrije tijd en levenskwaliteit voor de bestuurder en de inzittenden.

De autonome wagen kan ook een kans zijn om het wagenpark regelmatiger te vernieuwen. Deze voertuigen zullen waarschijnlijk intensiever worden gebruikt en zullen daarom wellicht vaker moeten worden vernieuwd. Dit is een kans om de technologie voortdurend bij te werken en de vloot te vergroenen.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!