Dit zijn de verschillende soorten geëlektrificeerde wagens… en hun fiscale voordelen

Elektrificatie is het codewoord in de fleet. Vanaf 2026 regeert pure elektriciteit, maar de weg daarnaartoe kan via verschillende tussenstappen: de zelfopladende hybride en de plug-in hybride. Wij vergelijke de drie technologieën aan de hand van de nieuwe Kia Niro, één van de weinige wagens op de markt die de keuze biedt tussen die drie motorisaties.

Zelfopladende hybride

Een zelfopladende hybridewagen heeft geen stekkerpoort. De naam zegt het immers zelf: deze wagen laadt zichzelf op. Hybridewagens combineren een verbrandingsmotor en een elektromotor met een kleine batterij om korte stukjes elektrisch te rijden. Bij sommige constructeurs rijdt de wagen zelfs volledig elektrisch en wordt de verbrandingsmotor enkel gebruikt om elektriciteit op te wekken. Dat doet de Kia Niro niet, behalve in achteruit. Kia haalde immers de achteruitversnelling weg, enkel de elektromotor doet hier het werk.

Het verbruik blijft laag. Zo geeft Kia 4,4 tot 4,7 l/100 km op voor deze Niro HEV, terwijl de aankoopprijs de laagste is van de drie aandrijfopties. De lagere aankoopprijs is dan ook het grootste voordeel van een hybride: het is de meest toegankelijke vorm van geëlektrificeerd rijden, je hebt zelfs geen laadpaal nodig. Goedkoper in aanschaf, maar de fiscaliteit is de hybride wat minder goed gezind. Hij wordt immers beschouwd als een benzinewagen voor de berekening van de aftrekbaarheid. Een zeer zuinige benzine, zeker in het geval van de Niro, dat wel, maar je haalt geen maximale aftrekbaarheid zoals bij de duurdere (PH)EV’s, reken eerder rond de 70 afhankelijk van je CO2-uitstoot (69,2% tot 72,5% voor de Niro). Voor bedrijven met een kleiner budget of bepaalde rijprofielen (veel kilometers, maar weinig autostrade en geen toegang tot laadinfrastructuur) kan een hybride echter een goede oplossing zijn.

Tot slot nog een kleine toevoeging: er bestaan ook mild hybride wagens. Hier krijgt de verbrandingsmotor soms hulp van een elektromotor, maar de wagen kan niet zelfstandig elektrisch rijden. De totale invloed op het verbruik is daardoor beperkt.

Plug-in hybride

Ook dit is uiteraard een wagen die een elektromotor en een verbrandingsmotor combineert. Hij heeft echter een veel grotere batterij, die dan ook opgeladen dient te worden met een stekker. Nemen we weer het voorbeeld van de Kia Niro: in de hybride kan je enkele kilometers rijden vooraleer de wagen (via de motor weliswaar) opgeladen dient te worden, in de PHEV geraak je tot 65 km ver.

Deze grote elektrische autonomie heb je ook nodig, want PHEV’s aangeschaft na 1 januari 2023 kunnen hun brandstofkosten slechts voor 50% van de belastingen aftrekken, andere kosten (elektriciteit, leasing etc.) blijven wel voor de volle 100% aftrekbaar. Zoveel mogelijk elektrisch rijden is dus de boodschap. De hogere aftrekbaarheid + het feit dat je werknemers al leert elektrisch rijden met een laadkabel zonder de nadelen (autonomie, openbare laadinfrastructuur) zijn de twee grootste voordelen van een PHEV. Daartegenover staat dat de technologie wat duurder is dan een zelfopladende hybride.

EV

Eindigen doen we met de volledig elektrische wagens: het laatste lid van de Niro-familie heeft dankzij zijn accu van 64 kWh de grootste actieradius: 460 km. Logisch ook, hij heeft geen verbrandingsmotor om op terug te vallen.

Volledig elektrische wagens zijn uiteraard de duurste optie, maar behouden hun maximale aftrekbaarheid het langst. Waar die vanaf 2023 afneemt voor PHEV’s (naargelang de aankoopdatum), is dat voor EV’s pas vanaf 2027 (opnieuw naargelang aankoopdatum). Bovendien zorgen de steeds groter wordende actieradiussen en de snellere laadprestaties ervoor dat elektrisch rijden steeds toegankelijker wordt. Net als de prijs. Met een vanafprijs van zo’n 45.000 euro is de Niro zowat de goedkoopste EV’s op de markt met een grote batterij (+ 60 kWh).

Dit artikel werd u aangeboden door Kia Belgium. Wil je zelf de drie versies van de Kia Niro ontdekken? Klik dan hier.

#Advertorial

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Garage New 4AS 1070 Anderlecht
KIA Nivelles 1400 Nivelles
Sterckx Motors 1500 Halle
Kia Vilvoorde by Carrect 1800 Vilvoorde
Kia Meise by Carrect 1861 Wolvertem
Vermant Antwerpen-Zuid 2630 Aartselaar
Gilcon Leuven 3001 Leuven
Kia Lumens 3910 Pelt
La Louvière Motors 7110 Houdeng-Goegnies
Novoto Kortrijk 8530 Harelbeke
Novoto Hooglede 8830 Hooglede
KIA Waaslandmobiel 9100 Sint-Niklaas
Kia Dendermonde by Carrect 9200 Dendermonde
Tiers by Novoto Zulte 9870 Zulte
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending