Een plug-in hybride, is dat nog interessant?

Ford Motor Company (Belgium) N.V.

Op 1 juli van vorig jaar maakte de fiscaliteit een grote shift richting volledig elektrische wagens. De resultaten zijn er ook naar, met een steeds groter wordend aandeel EV’s in ons wagenpark. Maar hoe zit het dan met de voormalige chouchou van de wagenparken, de plug-in hybride?

We maken de oefening aan de hand van de nieuwe Ford Kuga PHEV. Het model, de meest verkochte oplaadbare hybride van Europa, werd begin dit jaar grondig vernieuwd.  De SUV krijgt strakkere lijnen, een nieuwe grille en al even nieuwe ledkoplampen die verbonden worden door een ledstrip. Langs achterzijde zijn de verschillen subtieler: een gewijzigde lichtsignatuur en de koffergreep die verborgen wordt boven de nummerplaat. Bovendien krijgt het interieur een update met de nieuwe SYNC4 software waar het infotainmentsysteem op draait, dat twee keer krachtiger is dan zijn voorganger.

Dat system helpt trouwens ook om het uitzonderlijk hoge sleepvermogen van de Kuga (tot 2.100 kg, best in class) optimaal te benutten. Zo helpt de Trailer Connection Checklist om veilige en betrouwbare koppelingen te maken. Via Trailer Tow Navigation kunnen bestuurders de afmetingen van hun auto en aanhanger invoeren. SYNC 4 kiest dan een route zonder scherpe bochten, lage bruggen of andere hindernissen.

De PHEV behoudt zijn accu van 14,4 kWh en zal nog altijd een kleine 70 km ver rijden wanneer je hem vollaadt. Het vermogen van de stekkerhybride steeg wel, van 225 naar 243 pk, goed voor een sprintje naar 100 in 7,3 seconden, oftewel 2 tellen sneller dan voordien. Belangrijker is echter dat de 2.5 liter benzinemotor werkt via de Atkinsoncyclus, wat hem zuinig maakt, zeker in combinatie met de elektromotor. Eenmaal de batterij leeg is, kan de Kuga immers rijden als een zelfopladende hybride, wat zijn verbruik laag houdt.

Wat zegt de fiscaliteit?

Gezien een plug-in hybride veelal goedkoper is dan een EV en de gebruikskosten van de Kuga laag blijven, maar hoe ziet het fiscale plaatje eruit?

Dankzij hun lage CO2 blijkt die zeer gunstig te zijn voor plug-ins. Even gunstig als EV’s zelfs, als je spreekt op het vlak van de CO2-bijdrage, want hier betaal je het minimumbedrag. En ook het VAA zal laag zijn. Afhankelijk van de prijs van je Kuga betaal je het minimum of zit je er net boven.

Ook de aftrekbaarheid blijft trouwens enige tijd hoog, met 100% in 2024 en 75% in 2025. In 2026 zakt de aftrekbaarheid naar 50%, om via 25% in 2027 naar 0% herleid te worden in 2028. Maar zeker in zijn eerste jaren – bijvoorbeeld om de brug te slaan naar volledig elektrische wagens – blijft een PHEV een interessante technologie… op voorwaarde dat hij zo snel mogelijk geleverd wordt!

Plug-in hybrides zijn met andere woorden nog altijd niet uitgeteld op de fleetmarkt. Zeker op korte termijn blijft de technologie relevant, zowel fiscaal als qua verbruikskosten, voor wie zich nog niet helemaal klaar voelt voor een 100% elektrische bedrijfswagen.

FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en Ford Belgium.

#Advertorial Ford Motor Company (Belgium) N.V.

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Smart Lab by AB Automotive 1000 Brussel
AB Automotive Brussel 1030 Brussel
Vanspringel Automobiles Brussel-Center 1060 Brussel
Vanspringel Automobiles Anderlecht 1070 Anderlecht
Vanspringel Automobiles Waver 1300 Waver
AB Automotive Vilvoorde 1800 Vilvoorde
Van Mossel Ford Zaventem 1930 Zaventem
Van Mossel Ford Deurne 2100 Deurne
Van Mossel Ford Lier 2500 Lier
Van Mossel Ford Wilrijk 2610 Antwerpen
Van Mossel Ford Mechelen 2800 Mechelen
Van Mossel Ford Brasschaat 2930 Brasschaat
Van Mossel Ford Kapellen 2950 Kapellen
Van Mossel Ford Leuven 3020 Herent
Peerlings 3900 Pelt
Business Centre Liège 4032 Ch
FordStore Verviers 4800 Verviers
Spirletautomobiles Trois-Ponts 4980 Trois-Ponts
Unicars Brugge 8000 Brugge
Unicars Oostende 8400 Oostende
Unicars Kortrijk 8520 Kortrijk
Unicars Diksmuide 8600 Diksmuide
Unicars Roeselare 8800 Roeselare
Unicars Ieper 8900 Ieper
CIAC FordStore Gent 9050 Gent-Ledeberg
Waasland Automotive 9120 Beveren-Waas
Van den Poel Motors 9800 DEINZE
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine