FLEET Test: Mercedes X-Klasse

Als je kijkt hoe breed het Mercedes-gamma geworden is, dan kon het eigenlijk niet anders dan dat het merk vroeg of laat zou opduiken in een van de enige niches waar het zijn tenten nog niet had opgeslagen. Dankzij de logistieke en technische uitwisseling met de Renault-Nissan alliantie kon Mercedes deze X-factor aan zijn gamma toevoegen.

Verfijning

Mercedes heeft de nodige inspanningen geleverd om zijn reputatie te vrijwaren. Nee mijnheer, dit is geen pick-up, dit is een Mercedes X-Klasse. Die gedachte komt in je op wanneer je hem ziet, met een snoet die veel dichter aansluit bij die van de SUV’s van het Duitse huis dan we hadden durven dromen. Zijn achterkant en de lichtblokken hebben misschien nog meer karakter en overklassen de concurrentie alvast op esthetisch vlak. De verleidingsdans gaat verder in het interieur, dat de berlines van het merk weinig te benijden heeft en duidelijk afstand neemt van de Nissan-cockpit waarop hij is gebaseerd.

Slag in het water

In dit Benz-interieur vind je de typische rijkelijke uitrusting van het merk, uitgebreid met een reductiebak en een achterdifferentieel, exact zoals bij zijn Japanse neef. Het chique uiterlijke vertoon smelt echter weg zodra je gaat rijden. De afstelling van de ophanging door Mercedes geeft de indruk dat de ingenieurs hem minder zweverig hebben willen maken dan een traditionele pick-up. Als gevolg daarvan is de ophanging hard, bijna stug, en tast ze het comfort sterk aan. Helaas gaf Mercedes ons niet de nieuwe V6-versie mee van zijn model. We moesten ons nog tevreden stellen met de viercilinderdiesel van de 250d, waarvan de 450 Nm en 190 pk ons wat ‘nipt’ leken toen we – onbeladen – met de auto reden. De zeventrapsautomaat kwijt zich daarentegen goed van zijn taak.

Toch nog?

Desondanks deinst de Mercedes niet terug voor zijn taak en schuift hij een aantal interessante technische kenmerken naar voren. Zo biedt de X-Klasse twee hoogtes voor de bodemvrijheid, drie motoren en een permanente vierwielaandrijving. Hij mag 3,5 ton slepen, en onze versie had een nuttig laadvermogen van 1.039 kilo.

Balans: De eerste stappen van het merk in dit segment raken kant noch wal. Met uitzondering van zijn zeer verzorgde afwerking en onmiskenbare werkpaardeigenschappen stelt de Mercedes teleur en blijkt hij zeer vermoeiend om mee te rijden.

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!