FLEET Test: Mercedes X-Klasse

Als je kijkt hoe breed het Mercedes-gamma geworden is, dan kon het eigenlijk niet anders dan dat het merk vroeg of laat zou opduiken in een van de enige niches waar het zijn tenten nog niet had opgeslagen. Dankzij de logistieke en technische uitwisseling met de Renault-Nissan alliantie kon Mercedes deze X-factor aan zijn gamma toevoegen.

Verfijning

Mercedes heeft de nodige inspanningen geleverd om zijn reputatie te vrijwaren. Nee mijnheer, dit is geen pick-up, dit is een Mercedes X-Klasse. Die gedachte komt in je op wanneer je hem ziet, met een snoet die veel dichter aansluit bij die van de SUV’s van het Duitse huis dan we hadden durven dromen. Zijn achterkant en de lichtblokken hebben misschien nog meer karakter en overklassen de concurrentie alvast op esthetisch vlak. De verleidingsdans gaat verder in het interieur, dat de berlines van het merk weinig te benijden heeft en duidelijk afstand neemt van de Nissan-cockpit waarop hij is gebaseerd.

Slag in het water

In dit Benz-interieur vind je de typische rijkelijke uitrusting van het merk, uitgebreid met een reductiebak en een achterdifferentieel, exact zoals bij zijn Japanse neef. Het chique uiterlijke vertoon smelt echter weg zodra je gaat rijden. De afstelling van de ophanging door Mercedes geeft de indruk dat de ingenieurs hem minder zweverig hebben willen maken dan een traditionele pick-up. Als gevolg daarvan is de ophanging hard, bijna stug, en tast ze het comfort sterk aan. Helaas gaf Mercedes ons niet de nieuwe V6-versie mee van zijn model. We moesten ons nog tevreden stellen met de viercilinderdiesel van de 250d, waarvan de 450 Nm en 190 pk ons wat ‘nipt’ leken toen we – onbeladen – met de auto reden. De zeventrapsautomaat kwijt zich daarentegen goed van zijn taak.

Toch nog?

Desondanks deinst de Mercedes niet terug voor zijn taak en schuift hij een aantal interessante technische kenmerken naar voren. Zo biedt de X-Klasse twee hoogtes voor de bodemvrijheid, drie motoren en een permanente vierwielaandrijving. Hij mag 3,5 ton slepen, en onze versie had een nuttig laadvermogen van 1.039 kilo.

Balans: De eerste stappen van het merk in dit segment raken kant noch wal. Met uitzondering van zijn zeer verzorgde afwerking en onmiskenbare werkpaardeigenschappen stelt de Mercedes teleur en blijkt hij zeer vermoeiend om mee te rijden.

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

#Auto #Tests

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Mannès 1160 Auderghem
Groep VDH Herentals 2200 Herentals
Groep VDH Mol 2400 Mol
Hedin Automotive Lier 2500 Lier
Hedin Automotive Kontich 2550 Kontich
Hedin Automotive Berlaar 2590 Berlaar
Hedin Automotive Brasschaat 2930 Brasschaat
GMS Leuven 3001 Heverlee
Hedin Automotive Boortmeerbeek 3190 Boortmeerbeek
Groep VDH Diest 3290 Diest
Groep JAM Hasselt 3500 Hasselt
Groep JAM Dilsen-Stokkem 3650 Dilsen-Stokkem
Groep JAM Lommel 3920 Lommel
Groep JAM Bree 3960 Bree
Bernard 4280 Hannut
CentrEtoile 4500 Huy
Hedin Automotive Gent 9000 Gent
Hedin Automotive Sint-Niklaas 9100 Sint-Niklaas
Hedin Automotive Lokeren 9160 Lokeren
Rogiers Dendermonde 9200 Dendermonde
Rogiers Wetteren 9230 Wetteren
Hedin Automotive Aalst 9320 Aalst
Hedin Automotive Ninove 9406 Ninove
Hedin Automotive Zottegem 9620 Zottegem
Hedin Automotive Sint-Martens-Latem 9830 Sint-Martens-Latem
Hedin Automotive Eeklo 9900 Eeklo
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending