Hoe als fleet verantwoordelijke omgaan met de aankomende fiscaliteitswijzigingen?

2026 wordt een breekpunt voor de Belgische fleetsector. Het moment van de grote overstap naar elektrisch. Maar hoe pak je die overstap best aan? Nu voorbereiden om in 2026 de stap te zetten, of pas in dat jaar de koe bij de hoorns vatten?

De Fransen onder Lodewijk XVI en de Russen ten tijden van Lenin zullen misschien anders beweren, maar een evolutie is nog altijd beter dan een revolutie. De voorbereiding van 2026 begint dan ook nu al. Een vooruitziende fleet manager brengt nu al de mobiliteitsprofielen van zijn medewerkers in kaart: wie rijdt veel, wie weinig? Wat voor kilometers: autosnelweg of eerder stadsverkeer? En is er thuis wel of geen ruimte om een laadpaal te installeren?

Met die info in het achterhoofd kan je gaan plannen naar de nieuwe fiscaliteit van 2026. In bedrijfstermen noemen we dit het starten van het changemanagement proces. Elektrisch rijden doe je immers niet op 1, 2, 3. Er gaat een hele voorbereiding aan vooraf. Informeren van wie (nog) niet overtuigd is, opleiden om optimaal gebruik te maken van de technologie, testritten laten uitvoeren,… met andere woorden de geesten laten rijpen: een proces dat makkelijk enkele jaren in beslag neemt.

Net daarom is een partner met ervaring op vlak van verschillende motorisaties belangrijk. De Ford Kuga bestaat bijvoorbeeld onder meer als plug-in hybride (ideaal om met een laadkabel te leren werken), als hybride (voor wie nog geen laadpaal heeft) en als gewone benzine voor wie nog even tijd nodig heeft.

Leveringstermijnen

Een andere belangrijke factor in het schaakspel van een goede fleetpolitiek, is het juiste stuk op het juiste moment te kunnen verschuiven: met andere woorden rekening houden met vertraagde leveringstermijnen door de gekende tekorten op de halfgeleidermarkt. Bij sommige merken kunnen die oplopen tot een jaar, maar bij Ford namen ze een aantal strategische keuzes. “We hebben ervoor geopteerd om de strategische modellen en motorisaties voorrang te geven”, aldus Fleet Manager Bart Van Rossen in de studio van FLEET.TV. Daardoor hebben we best nog wel realistische leveringstermijnen, van 4 tot 8 maanden voor personenwagens afhankelijk van het model, waarmee we zeker competitief zijn.” De levertermijn voor bestelwagens ligt momenteel tussen de 6 en 12 maanden.

Overstappen naar een elektrische vloot is met andere woorden een werk van lange adem. Gelukkig hebben heel wat bedrijven het al voor jou gedaan, waardoor je kan rekenen op de ervaring van leasingmaatschappijen en autoconstructeurs. Ook Ford helpt je graag aan een oplossing op maat. Hier vind je er alle info over terug.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Smart Lab by AB Automotive 1000 Brussel
AB Automotive Brussel 1030 Brussel
Vanspringel Automobiles Brussel-Center 1060 Brussel
Vanspringel Automobiles Anderlecht 1070 Anderlecht
Vanspringel Automobiles Waver 1300 Waver
AB Automotive Vilvoorde 1800 Vilvoorde
Van Mossel Ford Zaventem 1930 Zaventem
Van Mossel Ford Deurne 2100 Deurne
Van Mossel Ford Lier 2500 Lier
Van Mossel Ford Wilrijk 2610 Antwerpen
Van Mossel Ford Mechelen 2800 Mechelen
Van Mossel Ford Brasschaat 2930 Brasschaat
Van Mossel Ford Kapellen 2950 Kapellen
Van Mossel Ford Leuven 3020 Herent
Peerlings 3900 Pelt
Business Centre Liège 4032 Ch
FordStore Verviers 4800 Verviers
Spirletautomobiles Trois-Ponts 4980 Trois-Ponts
Unicars Brugge 8000 Brugge
Unicars Oostende 8400 Oostende
Unicars Kortrijk 8520 Kortrijk
Unicars Diksmuide 8600 Diksmuide
Unicars Roeselare 8800 Roeselare
Unicars Ieper 8900 Ieper
CIAC FordStore Gent 9050 Gent-Ledeberg
Waasland Automotive 9120 Beveren-Waas
Van den Poel Motors 9800 DEINZE
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine