2022 was een mijlpaaljaar voor KIA in de fleetsector, met een groei in B2B-inschrijvingen van ongeveer 72%. “KIA stond vorig jaar in de top 10 van het totale aantal Belgische inschrijvingen”, legt Jean-François Mailleux, Fleet & Remarketing Manager bij KIA Belux, uit. “Als we dezelfde prestatie kunnen neerzetten in 2023, zou dat geweldig zijn. Dat zou KIA bevestigen als het referentiemerk voor wagenparken.” Welke wapens heeft KIA tot haar beschikking om deze doelstellingen te bereiken?
Binnen zijn gamma heeft KIA voor elk wat wils: verbrandingsmotor, hybride (plug-in) en elektrisch. Het beste voorbeeld van deze multidisciplinariteit is ongetwijfeld de Niro (WWCOTY 2023), verkrijgbaar in een zelfopladende versie (zonder stekker), een plug-in hybride versie en een 100% elektrische variant.
“De Niro kan een breed scala aan klanten tevredenstellen,” zegt Jean-François Mailleux, Fleet Manager bij KIA. En hij wijst erop: “We weten dat alle (gedeeltelijke) verbrandingsmotoren fiscaal (via de aftrekbaarheid) en sociaal (via de CO2-bijdrage) gestraft zullen worden als ze vanaf 1 juli besteld worden. Alleen 100% elektrische modellen blijven profiteren van het maximaal voordelige regime, d.w.z. 100% aftrekbaarheid en een minimale CO2-bijdrage. Elektrische voertuigen zijn echter nog niet voor iedereen geschikt. De overgangsperiode, die loopt tot 2026, biedt nog steeds de mogelijkheid om gebruik te maken van modellen met verbrandingsmotor of op zijn minst hybride modellen (al dan niet oplaadbaar). Gedeeltelijk geëlektrificeerde modellen kunnen nog steeds geschikt zijn voor verschillende profielen, afhankelijk van hoe de auto wordt gebruikt. TCO-berekeningen tonen aan dat sommige PHEV-voertuigen, zelfs als ze na 1 juli 2023 worden gekocht, nog steeds de moeite waard kunnen zijn in vergelijking met 100% elektrische auto’s. Het hangt allemaal af van hoe ze worden gebruikt”.
Maar natuurlijk speelt KIA ook de 100% elektrische kaart. Naast de Niro EV is er de EV6 (ook verkrijgbaar in een GT-versie), die een aantal prijzen heeft gewonnen, waaronder de prestigieuze Car of the Year 2022. “De levertijden voor de EV6 zijn terug op een redelijk niveau. We zitten weer onder de 12-maandengrens en het blijft beter gaan.
Het elektrische hoofdstuk schrijven
Nu komt de Kia EV9 bij, een kingsize familie-SUV met zeven zitplaatsen, ook 100% elektrisch. Jean-François Mailleux: “Dit is het eerste KIA voertuig met ‘features on demand’. De commercialisatie begint zeer binnenkort. Je kan hem binnen enkele dagen al bestellen.”
Het elektrische hoofdstuk gaat in 2024 verder met de EV5, in het middensegment. En in 2025 komt er een reeks Purpose Built Vehicles (PBV’s).
Naast producten zullen er ook nieuwe diensten en labels worden geïntroduceerd: KIA Flex, met abonnementsformules voor kortere periodes, en KIA Certified Used, dat begin 2024 zal worden uitgerold over het hele netwerk.
En nu we het toch over het netwerk hebben, ook op dat gebied is er nieuws. “We zijn bezig met de ontwikkeling van het label KIA Business Certified Dealer (de naam moet nog worden bevestigd). Dit label garandeert dat onze klanten voldoen aan bepaalde kwaliteits- en servicenormen. Binnenkort starten we met een pilotfase, voordat we aan het eind van het jaar aan de definitieve fase beginnen,” besluit Jean-François Mailleux.
Het geheel zal worden ondersteund door een volledig vernieuwd team.
Meer info over KIA? Klik hier!
#Advertorial