De nieuwe Kia Niro EV is nog maar net uit en wij mochten er al een wagenparkbeheerder een week mee de baan op sturen. Zijn naam: Colin Traweels, Fleet Manager bij Mobilitypower.
Eentje die binnenkort trouwens met een Kia zal rijden, want Colin heeft net een EV6 besteld. Maar ook de nieuwe Niro EV beviel hem. “De wagen heeft mij echt wel verrast. Vroeger hadden Aziatische wagens de reputatie matig uitgerust te zijn, maar dat geldt zeker niet voor deze elektrische Niro. Ik had zelfs zetelairco, iets wat je vroeger enkel in een premiumwagen zou vinden, en technologisch zit alles op de wagen wat je zou kunnen verwachten.”
“Ook de verschillende rijhulpsystemen vond ik uitstekend werken”, gaat Colin, die de vergelijking met andere automerken niet schuwt, verder in zijn verhaal over de technologie van de wagen: “ik heb de technologie zeker gebruikt: de Niro EV bleef prima op zijn lijn en op afstand van de auto’s rond mij. Op het centrale scherm worden zelfs de wagens en zwakke weggebruikers rond jou in beeld gebracht, een beetje zoals bij Tesla. Een leuke extra!”
Met een EV6 als toekomstige bedrijfswagen, hield Colin uiteraard ook de elektrische kwaliteiten van de elektrische Niro goed in het oog. “Ik kon bijna 400 km autonomie uit de wagen halen, zeker niet slecht want ik heb niet altijd ecologisch gereden en ook best wat snelwegkilometers gemaakt”, vertelt de Fleet Manager ons. “Aan de snellader haalde ik dan weer maximum 80 kW laadvermogen, een stukje minder dan de EV6, maar nog altijd genoeg om je stop zo minimaal mogelijk te houden. Bovendien had ik die snellaadcapaciteit niet echt nodig. Bij een uitstapje naar de stad of op het werk volstaat het om de wagen regelmatig aan een gewone laadpaal te hangen om de grote batterij op te laden, je moet immers je best doen om die helemaal leeg te krijgen. Laadstress heb ik dan ook nooit gehad.”
“Ik kan eigenlijk maar twee mindere punten aanhalen”, aldus Colin. “Enerzijds ben ik niet zo’n fan van het design van de achterkant, anderzijds ben ik niet zo’n fan van de ophanging. Ik rij wel graag wat sportiever en daarvoor is de wagen net iets te zacht geveerd. Al kan ik dat ergens ook wel begrijpen, want met zijn ruimte aan boord kan de Niro EV evengoed een prima gezinswagen zijn en dan komt dat zachtere karakter wel van pas. Dat zie je ook tijdens de acceleraties van het model. 204 pk is echt niet weinig, maar het vermogen komt iets geleidelijker vrij. Dat voorkomt koppelreacties in het stuur en gripverlies op de vooras, maar het is vooral een stukje aangenamer voor de passagiers achteraan.”
Dit artikel werd u aangeboden door Kia. Meer info over de nieuwe Niro vindt u hier.
#Advertorial