Ford Pro, de afdeling lichte bedrijfsvoertuigen van de constructeur, heeft zijn Transit-reeks uitgebreid met de gloednieuwe Ford Transit Courier, een compacte bestelwagen ontworpen om de productiviteit van ondernemers te verhogen. Het model groeit niet alleen in afmetingen maar ook in alle andere facetten die belangrijk zijn voor de klanten.
De nieuwe generatie compacte bestelwagens is voorzien van geavanceerde rijhulpsystemen met een platinumscore van Euro NCAP, wat de veiligheid van de bestuurder en lading waarborgt. Ford Pro gooit ook nog geconnecteerde diensten in de mix, waardoor de Transit Courier naadloos verbonden is met het Ford Pro-platform voor optimale efficiëntie en lagere eigendomskosten. Voor eigenaars-operatoren en wagenparken biedt Ford Pro ondersteuning met softwarebeheertools die de uptime van de bestelwagen verhogen. De FordPass Pro-app stelt klanten in staat hun voertuigen op afstand te beheren en biedt inzicht in brandstofverbruik en voertuigstatus.
Design en Laadruimte
De Transit Courier heeft een gedurfde buitenkant met een vierkante vorm die efficiëntie in laadvermogen mogelijk maakt.
De laadlengte is met 181 mm toegenomen tot 1802 mm en dankzij de nieuwe achterwielophanging met gekantelde schokdempers bedraagt de laadbreedte tussen de wielkasten 1220 mm. Voortaan passen er dus twee europallets in de Ford Transit Courier. De compacte bestelwagen beschikt over een totaal laadvolume van 2,9 m³, 25 procent meer dan het vorige model. Dankzij het nieuwe vouwbare tussenschot zijn voorwerpen zoals planken en buizen van meer dan 2,6 m lang met gemak te vervoeren.
Klanten kunnen nu kiezen uit een model met standaardlaadvermogen (534 à 539 kg) of een versie met hoog laadvermogen. Die laatste is uitgerust met dual-rate veren voor een maximaal brutolaadvermogen tot 854 kg 3 – meer dan 45 % extra tegenover het vorige model. Het maximale trekgewicht bedraagt 1100 kg bij alle versies. 4
Alle gesloten bestelwagens zijn standaard uitgerust met achterdeuren die 180 graden openen en zes vloerbevestigingspunten. Ledverlichting in de laadruimte, rubberen of houten vloerbedekkingen en halfhoge laadrails zijn ook verkrijgbaar en helpen bestuurders om de laadruimte efficiënter te gebruiken.
Connectiviteit in de Cabine
Het interieur van de Transit Courier is ontworpen met het oog op productiviteit en comfort. Het ‘digiboard’-instrumentenpaneel met 8-inch touchscreen en Ford’s nieuwste SYNC 4-connectiviteitssysteem biedt geavanceerde functies, waaronder Connected Navigation en draadloze compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay.
Aandrijvingen en Rijhulpsystemen
De nieuwe Transit Courier introduceert een 125 pk-versie van Fords 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor, net als een 100 pk-versie van dezelfde motor. Die werd geoptimaliseerd met het oog op een lagere CO2-uitstoot en een grotere brandstofefficiëntie tegenover de vorige modellen
De EcoBoost-aandrijving is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Voor klanten die vaak moeten stoppen en weer optrekken, is er ook een nieuwe 7-trapsversnellingsbak met dubbele koppeling. Dankzij de dubbele versnellingsbak kan er snel en soepel worden geschakeld zonder aan koppel in te boeten. Zo stijgt de efficiëntie bij lage snelheden en gaat de rijervaring erop vooruit.
Voor klanten die vaker onderweg zijn, is er een 1.5-liter EcoBlue-dieselmotor met 100 pk. De motor is beschikbaar op de standaard Transit Courier en op de modellen met dubbele cabine, en wordt gecombineerd met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Het geavanceerde compacte voertuigplatform van Ford biedt ook een scala aan rijhulpsystemen, waaronder Lane-Keeping System, Pre-Collision Assist, en Intelligent Speed Assist.
Uitvoeringen
De Transit Courier is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: Base, Trend, Limited, en Active. De Limited-reeks biedt standaard lichtmetalen 16-inch velgen, een achteruitrijcamera, parkeersensoren vooraan, sleutelloos starten en een pad voor draadloos opladen. De Active-reeks voegt SUV-designkenmerken toe voor een avontuurlijke uitstraling.
Rij-impressies
We konden de nieuwe Ford Courier testen in de buurt van Barcelona. Visueel is het een forse verschijning met de nodige uitstraling. Wat blokvormiger dan het vorige model, maar dat is niet te merken aan de luchtweerstand, want die is beter dan bij het vorige model. Binnenin een functioneel interieur met voldoende opbergruimte en zelfs een draadloze lader voor de smartphone. Het digitale dashboard heeft wel een onorthodoxe inclinatie naar beneden. Een beetje bizar, je verwacht immers dat dit wat meer naar boven gericht is in functie van de chauffeur.
We reden beide krachtbronnen, waarbij de testvoertuigen telkens waren geladen tot ongeveer de helft van hun laadvermogen. De diesel heeft meer koppel dan het vorige model, maar hapt toch wat naar adem bij een iets vlottere rijstijl. Geef ons dan toch maar de EcoBoost-benzinemotor in combinatie met de 7-traps automaat. Die komt toch een vinniger uit de hoek. Qua rijkarakteristieken maakt Ford zijn reputatie van uitstekend platformbouwer waar. Deze nieuwe Courier stuurt en remt prima. Die pluim gaat deels ook op de hoed van Volkswagen. Ford bouwt de Courier immers in samenwerking met de Duitse constructeur.
Prijzen
De nieuwe Ford Courier wordt eind dit jaar ook nog voorgesteld als full EV-versie. Vanaf nu kan u al de versies met verbrandingsmotoren bestellen. De prijzen zien er als volgt uit:
Besluit
De Ford Courier is al jaren een van de meest verkochte compacte bestelwagens in ons land. Aangezien het nieuwe model op zowat alle fronten vooruitgang boekt, gaan we ervan uit dat dit succesverhaal zich de komende jaren zal voortzetten met deze nieuwe generatie.
#Auto