Met de elektrische Transit 2T heeft Ford een goudhaantje in handen. En dat recept wil het Blauwe Ovaal ook een trapje lager toepassen, waar de Transit en Tourneo Custom ook een elektrische versie krijgen. Wij deden de test!
Ford luisterde duidelijk naar zijn klanten bij de ontwikkeling van de nieuwe Customs, met heel wat oplossingen buiten de wagen (het ecosysteem FordPro) en veelzijdigheid binnenin. Naast people carrier Tourneo met tot 9 zitplaatsen, is de Transit Custom zelf in twee lengtes en verschillende smaken te verkrijgen:
- Panel van, met een laadruimte tot 6,8 m3 en een laadvermogen tot 1.011 kg4
- Double-cab-in-van, met een tweede rij van drie zitplaatsen en een vast laadschot
- Kombi, met maximale veelzijdigheid voor vracht en maximaal acht passagiersstoelen
- MultiCab, met een tweede rij van twee zitplaatsen, een doorlopende laadruimte en een stevig laadschot
Tot 210 kW!
De batterij voor de modellen (die ook als diesel en plug-in hybride beschikbaar zijn), blijft wel dezelfde: een accu van 64 kWh wordt in de e-Tourneo Custom gekoppeld aan een elektromotor van 160 kW voor een rijbereik tot 325 km. De E-Transit Custom, het allereerste elektrische voertuig dat gebruik maakt van standaard ingebouwde warmtepomptechnologie met geïnjecteerde damp om de cabine te verwarmen en koelen, steunt op dezelfde accu, maar biedt de keuze tussen drie motorisaties. Afhankelijk van hun noden hebben klanten de keuze uit motoren met een vermogen van 100 of 160 kW (135 of 217 pk), die elk een indrukwekkend koppel van 415 Nm leveren. De krachtigste motor van 210 kW is alleen verkrijgbaar op de E-Transit Custom MS-RT.
De aandrijfmotor van de bestelwagen is trouwens rechtstreeks op de vloer achterin gemonteerd en 90 graden gedraaid. Dat maakt de laadruimte groter dan ooit, verlaagt het gewicht en vermindert de complexiteit. De wagens kunnen bovendien snelladen met gelijkstroom tot 125 kW. Hierdoor duurt het ongeveer 41 minuten om de accu van 15 naar 80 procent te laden. En om te besluiten bij de utilitaire cijfers van de Transit: de bestelwagen biedt een laadvermogen tot 1.011 kg, heeft een lagere laadvloer voor een betere toegang en pronkt met een indrukwekkend trekvermogen van 2,3 ton.
Meer pit
In de praktijk merken we alvast dat de Transit zijn bereikbeloftes weet te houden, een driehonderdtal kilometer, zeker voor wie vooral diensten of pakketjes in de stad levert, haalbaar zijn. Bovendien – en dat merkten we al bij de test van de versie met dieselmotor – blijft de Transit Custom één van de fijner rijdende bestelwagens op de markt.
De versie met elektromotor voegt daar iets meer pit aan toe, vooral op acceleratievlak, al is de wagen wel ietsje vlakker geveerd door de extra kilo’s die de batterij met zich meebrengt. Niets dat het rijplezier werkelijk comprimeert, maar wel iets dat het karakter van deze bestelwagen mee vormgeeft.
#Tests