Welke automerken blijven overeind in een dalende markt?

De autoverkoop zit in het slop. In de eerste drie maanden van 2022 werden er in de Europese Unie zowat 12% minder wagens aan de man gebracht dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch weten enkele merken de trend tegen te gaan en toch groene cijfers in de boekhouding te noteren.

Luxewagens blijven bijvoorbeeld scoren. Uit cijfers van Europese sectorfederatie ACEA blijkt dat Porsche er tijdens het eerste kwartaal van 2022 15,6% op vooruitgaat tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het nog exclusievere trio Lamborghini-Bentley-Bugatti doet zelfs 28% beter dan in 2021.

Ook sommige meer betaalbare merken scoorden goede punten. Budgetmerk Dacia doet 15,2% beter dan vorig jaar, Hyundai gaat 8,6% vooruit en Mazda 7%. De meest opvallende stijger is echter Kia , dat 20,9% meer wagens verkocht dan in het eerste kwartaal van 2021. Die groei heeft het Europese marktaandeel van Kia doen stijgen tot een fenomenale 5,3% voor het kwartaal en een robuuste 5,2% voor maart alleen.

KIA E-NIRO
KIA E-NIRO

Bestsellers

Kia’s bestsellers in Q1 waren de Ceed-familie met 24.369 inschrijvingen, op de voet gevolgd door de Niro en de nieuwe Sportage met respectievelijk 22.897 en 22.299 exemplaren. De oplaadbare hybrides en elektrische voertuigen van Kia waren samen goed voor 50% van de totale Kia-verkoop in Europa, tegenover 28,4% in het eerste kwartaal van 2021.

Jason Jeong, president van Kia Europe, legt uit: “Het voorbije jaar was een van de meest cruciale periodes in de geschiedenis van Kia. We ondergingen een ware metamorfose en deze nieuwe verkoopcijfers tonen aan hoe positief onze Europese klanten die nieuwe aanpak hebben onthaald. Onze bestaande geëlektrificeerde modellen en de toevoeging van de meermaals bekroonde EV6 fungeerden als katalysator voor de volgende fase in onze groei. Terwijl we ons blijven toeleggen op uitmuntend productdesign en een duurzame toekomst voor iedereen, zullen we meer EV-modellen lanceren om tegen 2035 een volledig geëlektrificeerd gamma te hebben in Europa, met een totaal van veertien batterijaangedreven modellen tegen 2027,” besloot hij.

En in België?

Ook in ons land laat Kia uitstekende cijfers noteren. De gehele markt bekeken is Kia nu het 9e populairste merk in ons land en na Toyota de tweede populairste Aziatische constructeur, blijkt uit cijfers van data-analist JATO. Kijken we naar de B2B-markt, dan staat Kia ietsje lager, op plek 14, maar het Zuid-Koreaanse merk is wel één van de sterkste stijgers. Over de eerste vier maanden van het jaar scoorde het merk 62,9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

De aanpak van Kia, met een divers motorenaanbod voor verschillende wagens, het gamma met populaire SUV’s en de doorgedreven elektrificatie werpen met andere woorden hun vruchten af. Wil je meer te weten komen over het aanbod van de constructeur? Klik dan hier.

#Advertorial

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Garage New 4AS 1070 Anderlecht
KIA Nivelles 1400 Nivelles
Sterckx Motors 1500 Halle
Kia Vilvoorde by Carrect 1800 Vilvoorde
Kia Meise by Carrect 1861 Wolvertem
Vermant Antwerpen-Zuid 2630 Aartselaar
Gilcon Leuven 3001 Leuven
Kia Lumens 3910 Pelt
La Louvière Motors 7110 Houdeng-Goegnies
Novoto Kortrijk 8530 Harelbeke
Novoto Hooglede 8830 Hooglede
KIA Waaslandmobiel 9100 Sint-Niklaas
Kia Dendermonde by Carrect 9200 Dendermonde
Tiers by Novoto Zulte 9870 Zulte
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending