
De autoverkoop zit in het slop. In de eerste drie maanden van 2022 werden er in de Europese Unie zowat 12% minder wagens aan de man gebracht dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch weten enkele merken de trend tegen te gaan en toch groene cijfers in de boekhouding te noteren.
Luxewagens blijven bijvoorbeeld scoren. Uit cijfers van Europese sectorfederatie ACEA blijkt dat Porsche er tijdens het eerste kwartaal van 2022 15,6% op vooruitgaat tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het nog exclusievere trio Lamborghini-Bentley-Bugatti doet zelfs 28% beter dan in 2021.
Ook sommige meer betaalbare merken scoorden goede punten. Budgetmerk Dacia doet 15,2% beter dan vorig jaar, Hyundai gaat 8,6% vooruit en Mazda 7%. De meest opvallende stijger is echter Kia , dat 20,9% meer wagens verkocht dan in het eerste kwartaal van 2021. Die groei heeft het Europese marktaandeel van Kia doen stijgen tot een fenomenale 5,3% voor het kwartaal en een robuuste 5,2% voor maart alleen.

Bestsellers
Kia’s bestsellers in Q1 waren de Ceed-familie met 24.369 inschrijvingen, op de voet gevolgd door de Niro en de nieuwe Sportage met respectievelijk 22.897 en 22.299 exemplaren. De oplaadbare hybrides en elektrische voertuigen van Kia waren samen goed voor 50% van de totale Kia-verkoop in Europa, tegenover 28,4% in het eerste kwartaal van 2021.
Jason Jeong, president van Kia Europe, legt uit: “Het voorbije jaar was een van de meest cruciale periodes in de geschiedenis van Kia. We ondergingen een ware metamorfose en deze nieuwe verkoopcijfers tonen aan hoe positief onze Europese klanten die nieuwe aanpak hebben onthaald. Onze bestaande geëlektrificeerde modellen en de toevoeging van de meermaals bekroonde EV6 fungeerden als katalysator voor de volgende fase in onze groei. Terwijl we ons blijven toeleggen op uitmuntend productdesign en een duurzame toekomst voor iedereen, zullen we meer EV-modellen lanceren om tegen 2035 een volledig geëlektrificeerd gamma te hebben in Europa, met een totaal van veertien batterijaangedreven modellen tegen 2027,” besloot hij.

En in België?
Ook in ons land laat Kia uitstekende cijfers noteren. De gehele markt bekeken is Kia nu het 9e populairste merk in ons land en na Toyota de tweede populairste Aziatische constructeur, blijkt uit cijfers van data-analist JATO. Kijken we naar de B2B-markt, dan staat Kia ietsje lager, op plek 14, maar het Zuid-Koreaanse merk is wel één van de sterkste stijgers. Over de eerste vier maanden van het jaar scoorde het merk 62,9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
De aanpak van Kia, met een divers motorenaanbod voor verschillende wagens, het gamma met populaire SUV’s en de doorgedreven elektrificatie werpen met andere woorden hun vruchten af. Wil je meer te weten komen over het aanbod van de constructeur? Klik dan hier.
#Advertorial