
BMW heeft de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in elektrificatie. Dat is goed nieuws voor de Belgische bestuurders van bedrijfswagen. We weten immers allemaal dat de fiscale regelgeving aanstuurt op een snelle vergroening van de bedrijfswagenvloot. Toch is dit niet de enige focus van het Beierse merk. Een zo breed mogelijk aanbod van aandrijflijnen blijft de basisfilosofie …
Die basisfilosofie heet “The Power of Choice” of de kracht van de keuze. Deze klantgerichte strategie houdt in dat alternatieve en traditionele aandrijvingsmethoden naast elkaar zullen bestaan. Dat is ook logisch, er bestaat immers geen enkele oplossing die de volledige markt aanspreekt voor de mobiliteitsnoden van de klant op wereldwijde schaal.BMW dekt daarom het hele scala: verbrandingsmotoren, plug-in hybride, elektrisch … en voor de toekomst wordt er ook geïnvesteerd in waterstoftechnologie met het project BMW i Hydrogen NEXT.

Vertrouwde modellen, maar dan elektrisch
Die kracht van de keuze vinden we ook terug in de line-up van de elektrische BMW-modellen. Op de iX na – die volledig als elektrisch voertuig werd ontwikkeld – houdt BMW de bekende line-up aan, waarbij je de meeste modellen met verschillende aandrijflijnen kan bestellen.
Zo heeft BMW van zijn door benzine- en dieselmotoren aangedreven 4 Gran Coupé ook een elektrische variant afgeleid, die werd logischerwijze i4 gedoopt. De eDrive35 en eDrive40 hebben vermogens van respectievelijk 286 en 340 pk.
Dezelfde behandeling bij de nieuwe 5-Reeks, die meteen ook komt als i5. Laatstgenoemde maakt het verschil vooral met zijn aandrijving, esthetisch gaat het maar om enkele details zoals het gesloten radiatorrooster en wat discrete i-logo’s. Het basismodel heeft één motor van 340 pk, de vierwielaangedreven topuitvoering komt met twee motoren van samen 601 pk en met de M Sport Boost-modus ook 820 Nm.
Ook de grote 7 Reeks bestaat nu als i7. Naast de achterwielaangedreven eDrive50 en de vierwielaangedreven xDrive60, met respectievelijk 455 en 544 pk ook al heel krachtig en snel, is er ook de indrukwekkende M70 xDrive van 659 pk. De batterij van 101,7 kWh zorgt voor een WLTP-rijbereik tot 599 kilometer, voor de eDrive50 is dat 612 kilometer.
De elektrische iX1, die zich op esthetisch vlak met blauwe accenten onderscheidt, is er als 20 en als 30. De eerste doet het met één motor en voorwielaandrijving, het vermogen van 204 pk garandeert correcte prestaties. Je kan ook voor de 30-versie met twee motoren, vierwielaandrijving en 313 pk gaan.
In zijn elektrisch jasje komt de iX2 er aanvankelijk als xDrive 30. Vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren die samen 313 pk leveren. Dit is inclusief de overboost van 30 kW die we ook kennen uit de iX1. De WLTP-range van 417 tot 449 km wordt bereikt dankzij een accupakket van zo’n 64 kWh.
De BMW iX3 is een maat groter dan de iX1 (zowat 25 cm langer). Het model wordt met een asynchrone motor van 286 pk aangeboden. Met de 75 kWh batterij is een rijbereik tot 450 km mogelijk.
Wil je echt van je sokken geblazen worden, dan is een testrit met de iX een aanrader. Niet alleen door zijn ruime en luxueuze interieur maar ook de elektrische line-up mag gezien worden: 326 pk, 523 pk en een ronduit spectaculaire M60 met 619 pk!
#Advertorial