
Gisteren bereikte ons het nieuws dat Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, een groot aantal van haar eigen concessies wil verkopen. De operatie zou meer dan een miljard euro moeten opleveren en heeft ook gevolgen voor de Mercedesdealers in ons land.
In totaal gaat het om 25 verkooppunten in Spanje, het Verenigd Koninkrijk en dus ook ons land. De bedoeling is om te besparen op vaste kosten. De verkoop moet 30 à 40 miljoen euro per vestiging opbrengen, waardoor de totale opbrengst kan oplopen tot 1 miljard euro. Bovendien wordt gezegd dat Mercedes-topman Ola Källenius geen voorstander is van eigen verkooppunten. Vaak zijn ze verlieslatend.
Het bericht komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen. Ook Stellantis, de nieuwe groep die resulteerde uit een fusie van FCA (onder meer Fiat, Chrysler, Alfa Romeo en Jeep) en PSA (onder meer Peugeot, Citroën, DS en Opel), neemt haar dealernetwerk onder de loep. Dat zei het contract op met al haar dealers (met een uitloopperiode van 2 jaar) en wil in 2023 een nieuw distributienetwerk op poten zetten.

Negen concessies in België
Bij Mercedes zou het weliswaar om een verkoop gaan, geen sluiting. ‘Bij de onderhandelingen met de geïnteresseerde partijen zullen de langetermijnactiviteit en de voortzetting van Mercedes-Benz op die locaties de hoogste prioriteit hebben’, aldus een woordvoerder van het concern in Duitsland. Ook woordvoerster Helen Van Nuffelen van Mercedes-Benz België-Luxemburg benadrukt bij onze collega’s van De Tijd dat het gaat om de ‘intentie om te kijken of een verkoop zin heeft, niet om te sluiten’.
Ook om welke dealers het zou gaan, kunnen we terecht in die krant. Mercedes verkocht enkele jaren heel wat eigen garages aan de Zweedse Hedin-groep en heeft nu nog 9 eigen vestigingen in bezit. Die liggen in Brussel en Antwerpen en wijde omgeving (Schilde, Mechelen, Wemmel, Drogenbos, Waver en Waterloo). Volgens De Tijd zouden dan ook deze vestigingen in de spreekwoordelijke étalage geplaatst worden.
Het lijkt ons niet onlogisch dat de Hedin-groep zijn greep op de Mercedesverkoop in ons land wil versterken, zeker op de economisch belangrijke as Brussel-Antwerpen. De Van Mossel groep van Eric Berkhof lijkt ook een belangrijke kanshebber, ook zij nemen heel wat garages in ons land over, van alle merken, en heeft met onder meer de Mercedes-Benz Car Assistance Company (CAC) in Turnhout ook al ingekocht bij het merk met de ster. Maar ook andere gegadigden zullen waarschijnlijk hun kans maken. Wij blijven het alleszins op de voet volgen.
Maar ook andere kandidaten zouden hun kans kunnen wagen. Denk maar aan CAR Avenue of SAGA (RCM), dat onlangs de activiteiten van Sogalux heeft overgenomen. Of Maurin, dat twee jaar geleden Groep Jam overnam.
#Fleet Dealers