“Er zijn tal van oplossingen, het is enkel kwestie van de juiste aan te reiken”

Uit de energiesector komt hij eigenlijk, Stefan Van de Poel, charging solutions manager bij Ford. Maar dat maakt hem des te meer geschikt voor een functie binnen het ecosysteem van Ford Pro, waar elektrificatie en technologie hand in hand gaan.

Wat doe je precies bij Ford?

De automobielsector is één van de laatste die gedigitaliseerd wordt, met de opkomst van de connectiviteit. Meer en meer wordt de focus naar Track & Trace en andere beheersystemen verlegd, een slimme manier om je voertuigen te beheren, maar ook om voertuigen en laadpalen te integreren.

Ik ga bij de klanten langs. De meesten hebben al de eerste stappen gezet richting elektrificatie. Ik vraag naar hun toekomstplannen, om zo qua software en hardware, laadpalen dus, het best mogelijke advies te geven. Elektrificeren van het wagenpark brengt immers een investering met zich mee. Dat doe je niet in 1, 2, 3. Vaak moet je een planning opstellen en daar help ik onze klanten bij. Er is een heel amalgaam aan mogelijkheden waarvan wij case by case de beste aan onze klanten gaan voorstellen.

Stefan Van de Poel

Wat zijn de grootste valkuilen bij de bedrijven?

Het plaatsen en beheren van laadpalen is een energievraagstuk: een site heeft een bepaalde elektriciteitscapaciteit. In het wildeweg laadpalen bijplaatsen, is niet altijd een goed idee, want je hebt niet altijd genoeg capaciteit. Tenzij je met beheerssystemen werkt die bepaalde elektrische processen kunnen prioritiseren, zoals het laden van EV’s en het productieproces. Anders moet je in extra capaciteit gaan investeren en dat kost uiteraard geld. Dit kan door je elektrische aansluiting te verzwaren of een back-up batterij te gebruiken. Er zijn tal van oplossingen, het is kwestie van de meest gepaste te kiezen.

Een andere mogelijke valkuil is dat de elektrificatie niet door heel het bedrijf gedragen wordt en alleen komt te staan. Elektrificatie maakt meestal deel uit van een duurzaamheidsstrategie. Steun vanuit het management is noodzakelijk, maar uiteraard ook bestuurders informeren en zo mogelijke drempelvrees weg werken. Hoe breder het draagvlak, hoe beter elektrificatie zal werken.

Hoe maakt een slim telematicasysteem een verschil bij de elektrificatie van een vloot?

Laadpalen zijn belangrijk, maar connectiviteit is zelfs nog belangrijker voor ons. Er zit veel meer achter een laadpaal dan simpelweg het opladen van een voertuig. Zowel de laadpaal als het voertuig leveren data die gebruikt kan worden om de beschikbaarheid van voertuigen te verhogen.

Bij Ford Pro staat Pro voor productiviteit en die willen we optimaliseren. Track & Trace is daar een voorbeeld van: overdag te gebruiken om je bestuurders te kunnen coachen en zo hun elektrisch rijgedrag te optimaliseren, maar ’s avonds kan het uiteraard uitgeschakeld worden. We hebben oplossingen voor split billing voor thuisladen. Verder bieden we oplossingen die de juiste routes voor de bestuurders samenstellen en het opladen op het werk of thuis daarop afstemmen.. Op die manier ga je naar een totaaloplossing die je productiviteit verhoogt. Een ecosysteem als het ware dat ervoor zorgt dat je het maximale haalt uit je commerciële voertuigen.

Is het nu het moment om je bestelwagenvloot te elektrificeren?

Ja hoor, er komen steeds meer elektrisch aangedreven voertuigen op de markt. Bij Ford heb je al de E-Transit bijvoorbeeld. Met meer dan 300 km autonomie kan die al in de meeste bedrijfsvloten ingezet worden. Denken we maar aan koerierdiensten, die vaak stopppen en in de stad rijden, of bouwbedrijven die kleine of middelgrote verplaatsingen uitvoeren.

Het is belangrijk om vroeg genoeg met die elektrificatie te beginnen. De bedrijfswagens worden al via de fiscaliteit in die richting gestuurd, de bestelwagens zullen hoe dan ook moeten volgen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker die stap wordt. Door nu al te beginnen, kan je geleidelijk aan stappen zetten en bijleren over hoe je een elektrische vloot kan optimaliseren.

Kan ik elektrische bestelwagens laten ombouwen?

Ja hoor, dat gebeurt ook vandaag al. De mogelijkheden bestaan, enkel het gewicht kan soms nog een probleem zijn. Elektrische bestelwagens zijn immers zwaarder, bij sommige ombouwen kan je daardoor problemen krijgen met de regel van 3,5 ton. Al wil Europa hier wel een mouw aan passen, het is dus wachten op de juiste regelgeving. Maar vraag dit zeker na bij de experten van Ford Pro, want vaak blijven je bestelwagens na ombouw in de juiste gewichtscategorie actief.

Dit artikel werd u aangeboden door Ford Pro. Meer info over hun diensten vindt u hier.

#Advertorial

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Smart Lab by AB Automotive 1000 Brussel
AB Automotive Brussel 1030 Brussel
Vanspringel Automobiles Brussel-Center 1060 Brussel
Vanspringel Automobiles Anderlecht 1070 Anderlecht
Vanspringel Automobiles Waver 1300 Waver
AB Automotive Vilvoorde 1800 Vilvoorde
Permeke Motors 2020 Antwerpen
Denayer 2100 Antwerpen
Deprince 2500 Lier
Gonthier Mechelen 2800 Mechelen
De Kort 2930 Brasschaat
Van De Ven 2950 Kapellen
Ford Morren Motor Diest 3290 Diest
FordStore Morren Motor St Truiden 3800 Sint
Peerlings 3900 Pelt
Business Centre Liège 4032 Ch
FordStore Verviers 4800 Verviers
Spirletautomobiles Trois-Ponts 4980 Trois-Ponts
Unicars Brugge 8000 Brugge
Unicars Oostende 8400 Oostende
Unicars Kortrijk 8520 Kortrijk
Unicars Diksmuide 8600 Diksmuide
Unicars Roeselare 8800 Roeselare
Unicars Ieper 8900 Ieper
CIAC FordStore Gent 9050 Gent-Ledeberg
Waasland Automotive 9120 Beveren-Waas
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending