#FMOTY19 | Alain Peers (Volvo): het grand-cru jaar bevestigen

Alain Peers sleepte vorig jaar de FLEET Manager of the Year award in de wacht. Het begin van een geweldige reeks voor Volvo, dat ook de Lease, World en European Car of the Year won. Hoe kijkt hij The Year After tegemoet?

Het was een speciaal jaar voor jou: FLEET Manager of the Year, Car of the Year, Lease Car of the Year, World Car of the Year: hoe heb je dat beleefd?

Laat ons zeggen dat het een topjaar was voor Volvo en ook voor mezelf. Eerst en vooral FMOTY, dat is een heel leuke bekroning. Daarnaast European COTY voor de XC40 en Wold COTY voor de XC60, lease COTY. Dat is heel leuk. We hebben even moeten wachten op onze nieuwe modellen, maar nu zien we dat het design aan slaat, net als de motoren. Dat is een heel belangrijk aspect om de mensen naar uw merk te kunnen aantrekken. Daar hebben we dit jaar de vruchten van kunnen plukken. Nu is het de bedoeling om dat in de toekomst verder te trekken.

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merk op het vlak van CO2?

Volvo Cars was een van de eerste constructeurs die dit jaar de nieuwe NEDC correlated waarden bekend maakte. De impact daarvan op ons modellengamma viel vrij goed mee, enkel voor de V40 was het iets moeilijker. Daaruit blijkt dat de investeringen die we gedaan hebben op de twee nieuwe platformen zeker de juiste waren.

Het verschil NEDC – NEDC 2.0 varieert van vijf procent tot iets meer, voor de V40 bijvoorbeeld, omdat dat model nog het oud platform gebruikt. Maar al bij al bleef de schade heel beperkt.

En was er invloed qua verkoop?

De verkoop is een heel ander verhaal. We zijn anderhalf jaar geleden bij onze klanten gestart met het uitleggen van de nieuwe WLTP-regelgeving die eraan kwam. Dat leidde soms tot verhitte discussies, zowel met onze klant als met een aantal leasemaatschappijen. Wij waren immers de eersten die erover spraken, waardoor wij alleen in de woestijn stonden te roepen. Maar als we het resultaat nu bekijken … In september en oktober scoren we een uitzonderlijk hoog marktaandeel, wat duidelijk het bewijs is dat een open communicatie naar onze klanten heel belangrijk is.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

We moeten altijd blijven dromen in het leven. Volvo Cars heeft voluit de kaart getrokken van de electrification strategie. Dat betekent heel concreet dat de helft van de wagens die we zullen verkopen vanaf 2025 volledig elektrisch zal zijn. Vandaag bieden we het plug-in hybride verhaal, zowel op de 90- als de 60-cluster, via de T8-motorisatie. Dat is in mijn ogen een perfecte leerschool om over te stappen naar volledig elektrische wagens. In mijn ogen blijft dit het ideale alternatief voor die full electric wagens die er later zullen aankomen. Vanaf volgend jaar zullen we ook starten met het mild hybrid systeem, het zogenaamde 48 volt systeem op al onze benzine- en dieselmotoren.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Daar geloven we heel sterk in. Op vandaag hebben we in een aantal landen reeds de all-in mobility formule, Care by Volvo, gelanceerd. Het is de bedoeling dat dit eind 2019, begin 2020 ook geïmplementeerd zal worden op de Belgische markt. Daarnaast hebben we het succesvolle Sunfleetverhaal, namelijk carsharing in Zweden. Ook dat proberen we over te brengen naar België. Last but not least is er een nieuw merk opgericht, M, dat staat voor mobility. Daar is het de bedoeling om werkelijk gepersonaliseerde mobiliteitsoplossingen te kunnen bieden aan onze bestuurders onder het motto van ‘freedom to move’.

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Ik denk eerlijk gezegd dat het zowel voor ons als constructeur als voor onze klanten wenselijk is om verder te werken met NEDC 2.0. Stel dat we overgaan naar de WLTP-waarden, wat ook wel de bedoeling is van de Europese wetgeving, dan is er opnieuw een fiscale verhoging, waardoor we opnieuw de discussies moeten aangaan met onze klanten, onze fleetaankoper en de fleetverantwoordelijke, die opnieuw die CO2-grens moet verhogen.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Een heel eenvoudige vraag: dat is met kop en schouders onze nieuwe Volvo V60. Hij heeft een mooi design, de juiste motoren en een goede CO2-uitstoot – heel belangrijk uiteraard. In tweede instantie onze nieuwe XC40, die bekroond werd tot European Car of the Year.

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !