#FMOTY19 – Anne Steuns (Peugeot-Citroën-DS): “Voorkeur om NEDC 2.0-waarden te behouden”

Anne Steuns sluit deze derde #FMOTY19 campagneweek af. Ze is tevreden met de NEDC 2.0-waarden van de drie merken die ze vertegenwoordigt (Peugeot-Citroën-DS) en benadrukt één punt: “We hebben geen productiestop gekend. Het bewijs: PSA staat op kop in het Europese klassement qua leveringen.”

Wat was de CO2-impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken?

Met het oog op de Euro 6.2-norm heeft PSA resoluut voor innovatie gekozen. Hiervoor hebben we geïnvesteerd in nieuwe technologieën die de uitlaatgassen zuiveren: een nieuwe roetfilter voor onze benzinemotoren en een nieuwe NOx-nabehandeling voor onze dieselmotoren. Onze CO2-waarden zien er al bij al zeer behoorlijk uit. Tussen NEDC 1.0 en NEDC 2.0 is er bij ons een beperkte stijging van gemiddeld 10%. Voor sommige modellen is het verschil zelfs kleiner… We zijn er op die manier in geslaagd om in elk B2B-segment een model aan te bieden dat voor 90% aftrekbaar is.

Anne Steuns - Citroën, DS en Peugeot (6)-min

En qua verkoop?

Bij ons is dit redelijk vlot gegaan. We zijn gewoon verder blijven produceren. We hebben onze motoren dan ook tijdig laten homologeren. Onze voertuigen doen het momenteel goed op het vlak van TCO en VAA, hetgeen ons interessante perspectieven biedt. Je ziet het ook in de cijfers: in september van dit jaar stond PSA, qua leveringen, aan de kop in Europa.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Dromen mag! De toekomst zal het uitwijzen. Al kan je er niet omheen dat alle constructeurs op elektrificatie moeten mikken als ze de door Europa opgelegde CO2-normen willen halen. PSA zet al zijn geld op de elektrificatie van de kleinste modellen. Voor de iets grotere modellen mikken we eerder op de plug-in hybride technologie. Alle modellen van Peugeot, Citroën en DS die vanaf 2019 gelanceerd worden, zullen zowel met een klassieke verbrandingsmotor als met een alternatief op elektriciteit worden aangeboden.

Anne Steuns - Citroën, DS en Peugeot (6)-min

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Ik vind van wel. De auto-industrie en het gebruik van auto’s zijn aan het evolueren. Met de merknaam Free2Move is PSA zich aan het profileren als mobiliteitsleverancier. Onder deze merknaam bieden we tal van services, zoals geconnecteerd wagenparkbeheer (Connect Fleet), carsharing-oplossingen (Fleet Sharing) en oplossingen voor de huur op lange termijn. Hiervoor hebben we een eigen mobiliteitsplatform in het leven geroepen, met name Free2Move Lease.

Moeten we vanaf 1 januari rekening houden met de NEDC 2.0-waarden of toch al met de WLTP-norm. En waarom?

Ik denk dat het beter zou zijn om vast te houden aan de NEDC 2.0-normen omdat het niet alleen eenvoudiger is voor de bedrijven, maar ook voordeliger. Als we de overstap maken naar WLTP, dan mag je er zeker van zijn dat de waarden met 20 à 30% zullen stijgen t.o.v. de huidige waarden. Mochten we WLTP combineren met het fiscale systeem dat momenteel op tafel ligt, dan zal de impact op de TCO niet te overzien zijn.

Peugeot 3008
Peugeot 3008

Wat zijn momenteel de paradepaardjes uit de fleetstal van PSA?

Bij Citroën is dit de Grand C4 Space Tourer, beter bekend als de Grand C4 Picasso. Deze zou het wel eens moeilijk kunnen krijgen in 2019, omdat we dan de C5 Aircross lanceren. Bij Peugeot zijn de SUV’s 3008 en 5008 een ongelooflijk succes. We verwachten ook concurrentie van de 508 (ook in SW-uitvoering). Met dit voertuig hoopt Peugeot marktaandeel terug te winnen in het D-segment. Bij DS heeft de DS7 Crossback zich met succes gepositioneerd als fleetmodel, aangezien 75% van de verkoop bij B2B-klanten werd gerealiseerd. De DS3 Crossback wordt begin volgend jaar gelanceerd. Die gaat het volgens mij ook goed doen in de fleetmarkt. Tenslotte zijn er nog de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo, twee lichte bedrijfsvoertuigen die ook nog altijd hun mannetje staan.

#Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

PSA Retail Brussels 1000 Brussel
PSA Retail Meiser 1030 Schaarbeek
Garage de la Collégiale 1400 Nijvel
Ollivier 1410 Waterloo
Vandergucht Halle 1500 Halle
PSA Retail Drogenbos 1620 Drogenbos
Vandergucht Dworp 1653 Dworp
TONY Automotive 1910 Kampenhout
TONY Automotive – Citroën 1910 Kampenhout
Felix Herentals 2200 Herentals
PSA Retail Antwerpen 2610 Wilrijk
PSA Retail Mechelen 2800 Mechelen
Imacar Bornem – Citroën 2880 Bornem
Felix Garage Meyvis 2950 Kapellen
Felix Brecht 2960 Brecht
Van Mossel Aarschot 3200 Aarschot
Citroën Traxxion Tielt 8700 Tielt
Imacar Sint-Niklaas Vanhoecke – Citroën 9100 Sint-Niklaas
Imacar Wetteren De Keukeleire – Citroen 9230 Wetteren
Citroën Automotive Group Duran 9700 Oudenaarde
Citroën Traxxion Deinze 9800 Deinze

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Imacar DS Store Sint-Niklaas Vanhoecke 9100 Sint-Niklaas
DS Waterloo 1410 Waterloo
DS Waterloo 1410 Waterloo
DS Store Latem 9800 Deinze
DS Store Antwerpen 2610 Wilrijk
DS Automobiles Drogenbos 1620 Drogenbos
DS Automobiles Brussels 1000 Brussel

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending