#FMOTY19 – Anne Steuns (Peugeot-Citroën-DS): “Voorkeur om NEDC 2.0-waarden te behouden”

Anne Steuns sluit deze derde #FMOTY19 campagneweek af. Ze is tevreden met de NEDC 2.0-waarden van de drie merken die ze vertegenwoordigt (Peugeot-Citroën-DS) en benadrukt één punt: “We hebben geen productiestop gekend. Het bewijs: PSA staat op kop in het Europese klassement qua leveringen.”

Wat was de CO2-impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken?

Met het oog op de Euro 6.2-norm heeft PSA resoluut voor innovatie gekozen. Hiervoor hebben we geïnvesteerd in nieuwe technologieën die de uitlaatgassen zuiveren: een nieuwe roetfilter voor onze benzinemotoren en een nieuwe NOx-nabehandeling voor onze dieselmotoren. Onze CO2-waarden zien er al bij al zeer behoorlijk uit. Tussen NEDC 1.0 en NEDC 2.0 is er bij ons een beperkte stijging van gemiddeld 10%. Voor sommige modellen is het verschil zelfs kleiner… We zijn er op die manier in geslaagd om in elk B2B-segment een model aan te bieden dat voor 90% aftrekbaar is.

Anne Steuns - Citroën, DS en Peugeot (6)-min

En qua verkoop?

Bij ons is dit redelijk vlot gegaan. We zijn gewoon verder blijven produceren. We hebben onze motoren dan ook tijdig laten homologeren. Onze voertuigen doen het momenteel goed op het vlak van TCO en VAA, hetgeen ons interessante perspectieven biedt. Je ziet het ook in de cijfers: in september van dit jaar stond PSA, qua leveringen, aan de kop in Europa.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Dromen mag! De toekomst zal het uitwijzen. Al kan je er niet omheen dat alle constructeurs op elektrificatie moeten mikken als ze de door Europa opgelegde CO2-normen willen halen. PSA zet al zijn geld op de elektrificatie van de kleinste modellen. Voor de iets grotere modellen mikken we eerder op de plug-in hybride technologie. Alle modellen van Peugeot, Citroën en DS die vanaf 2019 gelanceerd worden, zullen zowel met een klassieke verbrandingsmotor als met een alternatief op elektriciteit worden aangeboden.

Anne Steuns - Citroën, DS en Peugeot (6)-min

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Ik vind van wel. De auto-industrie en het gebruik van auto’s zijn aan het evolueren. Met de merknaam Free2Move is PSA zich aan het profileren als mobiliteitsleverancier. Onder deze merknaam bieden we tal van services, zoals geconnecteerd wagenparkbeheer (Connect Fleet), carsharing-oplossingen (Fleet Sharing) en oplossingen voor de huur op lange termijn. Hiervoor hebben we een eigen mobiliteitsplatform in het leven geroepen, met name Free2Move Lease.

Moeten we vanaf 1 januari rekening houden met de NEDC 2.0-waarden of toch al met de WLTP-norm. En waarom?

Ik denk dat het beter zou zijn om vast te houden aan de NEDC 2.0-normen omdat het niet alleen eenvoudiger is voor de bedrijven, maar ook voordeliger. Als we de overstap maken naar WLTP, dan mag je er zeker van zijn dat de waarden met 20 à 30% zullen stijgen t.o.v. de huidige waarden. Mochten we WLTP combineren met het fiscale systeem dat momenteel op tafel ligt, dan zal de impact op de TCO niet te overzien zijn.

Peugeot 3008
Peugeot 3008

Wat zijn momenteel de paradepaardjes uit de fleetstal van PSA?

Bij Citroën is dit de Grand C4 Space Tourer, beter bekend als de Grand C4 Picasso. Deze zou het wel eens moeilijk kunnen krijgen in 2019, omdat we dan de C5 Aircross lanceren. Bij Peugeot zijn de SUV’s 3008 en 5008 een ongelooflijk succes. We verwachten ook concurrentie van de 508 (ook in SW-uitvoering). Met dit voertuig hoopt Peugeot marktaandeel terug te winnen in het D-segment. Bij DS heeft de DS7 Crossback zich met succes gepositioneerd als fleetmodel, aangezien 75% van de verkoop bij B2B-klanten werd gerealiseerd. De DS3 Crossback wordt begin volgend jaar gelanceerd. Die gaat het volgens mij ook goed doen in de fleetmarkt. Tenslotte zijn er nog de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo, twee lichte bedrijfsvoertuigen die ook nog altijd hun mannetje staan.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Citroen La Collegiale 1400 NIVELLES
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos
Stellantis & You Wijnegem 2110 Wijnegem
Garage Meyvis 2180 Ekeren
Felix – Lavrijsen Herentals 2200 Herentals
Van Mossel Van Kelst Schriek 2223 Schriek
Van Mossel Zandhoven – Gabo Bielen 2520 Zonhoven
Stellantis & You Antwerpen 2610 Wilrijk
Stellantis & You Mechelen 2800 Antwerpen
Imacar Bornem – Citroën 2880 Bornem
Felix Brecht 2960 Brecht
Van Mossel Van Kelst Leuven 3020 Herent
Van Mossel Van Kelst Aarschot 3200 Aarschot
Van Mossel Diest 3290 Diest
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Genk 3600 Genk
Van Mossel Tongeren 3700 Tongeren
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Citroen Bullman 6010 COUILLET
Citroen Devergnies 7100 LA
Citroën Traxxion Tielt 8700 Tielt
Imacar Sint-Niklaas – Citroën 9100 Sint-Niklaas
Imacar Wetteren – Citroen 9230 Wetteren
Citroën Traxxion Deinze 9800 Deinze
Citroen Traxxion Evergem 9940 Evergem

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Van Kelst Leuven 3020 Herent
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Stellantis & You Antwerpen 2610 Wilrijk
DS Store Sint-Niklaas by Imacar – DS Automobiles 9100 Sint-Niklaas
DS Store Latem 9800 Deinze
DS Store Drogenbos 1620 Drogenbos
DS Store Charleroi 6010 COUILLET
DS Store Antwerpen 2610 Wilrijk

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine