Anne Steuns sluit deze derde #FMOTY19 campagneweek af. Ze is tevreden met de NEDC 2.0-waarden van de drie merken die ze vertegenwoordigt (Peugeot-Citroën-DS) en benadrukt één punt: “We hebben geen productiestop gekend. Het bewijs: PSA staat op kop in het Europese klassement qua leveringen.”
Wat was de CO2-impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken?
Met het oog op de Euro 6.2-norm heeft PSA resoluut voor innovatie gekozen. Hiervoor hebben we geïnvesteerd in nieuwe technologieën die de uitlaatgassen zuiveren: een nieuwe roetfilter voor onze benzinemotoren en een nieuwe NOx-nabehandeling voor onze dieselmotoren. Onze CO2-waarden zien er al bij al zeer behoorlijk uit. Tussen NEDC 1.0 en NEDC 2.0 is er bij ons een beperkte stijging van gemiddeld 10%. Voor sommige modellen is het verschil zelfs kleiner… We zijn er op die manier in geslaagd om in elk B2B-segment een model aan te bieden dat voor 90% aftrekbaar is.
En qua verkoop?
Bij ons is dit redelijk vlot gegaan. We zijn gewoon verder blijven produceren. We hebben onze motoren dan ook tijdig laten homologeren. Onze voertuigen doen het momenteel goed op het vlak van TCO en VAA, hetgeen ons interessante perspectieven biedt. Je ziet het ook in de cijfers: in september van dit jaar stond PSA, qua leveringen, aan de kop in Europa.
Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?
Dromen mag! De toekomst zal het uitwijzen. Al kan je er niet omheen dat alle constructeurs op elektrificatie moeten mikken als ze de door Europa opgelegde CO2-normen willen halen. PSA zet al zijn geld op de elektrificatie van de kleinste modellen. Voor de iets grotere modellen mikken we eerder op de plug-in hybride technologie. Alle modellen van Peugeot, Citroën en DS die vanaf 2019 gelanceerd worden, zullen zowel met een klassieke verbrandingsmotor als met een alternatief op elektriciteit worden aangeboden.
Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?
Ik vind van wel. De auto-industrie en het gebruik van auto’s zijn aan het evolueren. Met de merknaam Free2Move is PSA zich aan het profileren als mobiliteitsleverancier. Onder deze merknaam bieden we tal van services, zoals geconnecteerd wagenparkbeheer (Connect Fleet), carsharing-oplossingen (Fleet Sharing) en oplossingen voor de huur op lange termijn. Hiervoor hebben we een eigen mobiliteitsplatform in het leven geroepen, met name Free2Move Lease.
Moeten we vanaf 1 januari rekening houden met de NEDC 2.0-waarden of toch al met de WLTP-norm. En waarom?
Ik denk dat het beter zou zijn om vast te houden aan de NEDC 2.0-normen omdat het niet alleen eenvoudiger is voor de bedrijven, maar ook voordeliger. Als we de overstap maken naar WLTP, dan mag je er zeker van zijn dat de waarden met 20 à 30% zullen stijgen t.o.v. de huidige waarden. Mochten we WLTP combineren met het fiscale systeem dat momenteel op tafel ligt, dan zal de impact op de TCO niet te overzien zijn.
Wat zijn momenteel de paradepaardjes uit de fleetstal van PSA?
Bij Citroën is dit de Grand C4 Space Tourer, beter bekend als de Grand C4 Picasso. Deze zou het wel eens moeilijk kunnen krijgen in 2019, omdat we dan de C5 Aircross lanceren. Bij Peugeot zijn de SUV’s 3008 en 5008 een ongelooflijk succes. We verwachten ook concurrentie van de 508 (ook in SW-uitvoering). Met dit voertuig hoopt Peugeot marktaandeel terug te winnen in het D-segment. Bij DS heeft de DS7 Crossback zich met succes gepositioneerd als fleetmodel, aangezien 75% van de verkoop bij B2B-klanten werd gerealiseerd. De DS3 Crossback wordt begin volgend jaar gelanceerd. Die gaat het volgens mij ook goed doen in de fleetmarkt. Tenslotte zijn er nog de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo, twee lichte bedrijfsvoertuigen die ook nog altijd hun mannetje staan.
#Fleet Management