De eer om de campagne richting de verkiezing van FLEET Manager of the Year 2019 af te trappen, is voor John Windels, Corporate Sales Manager bij Nissan. Hij verheugt zich alvast: “de nieuwe fiscaliteit is in het voordeel van de elektrische wagens.”
Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?
“De invoering van de WLTP-normen voor ons een uitdaging, maar ook een opportuniteit. Als resultaat hebben we vandaag een volledig aanbod nieuwe motoren en transmissies in ons gamma, breder dan voordien. Daarnaast hebben we met de LEAF ook een bestseller in het EV-segment en daardoor ook in ons DNA een gunstig CO2-profiel.”
En qua verkoop?
“We spreken vandaag van een stijging van 5% tussen NEDC en NEDC 2.0.”
“Qua verkoop hebben we de overgang in twee luiken aangepakt: negen maanden lang, tot 1 september, hebben we geprobeerd om onze verkoop van de bestaande modellen te maximaliseren. En daar zijn we in geslaagd, we hebben zeer goede verkoopresultaten in de fleet neergezet.”
“Vandaag kunnen we dan naar de klant trekken met performantere, CO2-vriendelijkere motoren, dus wij zijn zeer tevreden met het resultaat dat we vandaag hebben. We zijn dan ook zeer tevreden met het resultaat dat we vandaag hebben.”
Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?
“Wat ons betreft: absoluut. Wij spreken zelfs niet van dromen, maar van doen. In 2010 was de LEAF de eerste echte EV in massaproductie. Wij hopen in 2022 al ons miljoenste elektrische voertuig te verkopen. Voor Nissan zijn elektrische wagens dus zeer belangrijk. Het is de centrale pijler bij ons in alles wat innovatie en toekomst is. De komende vijf jaar hopen wij acht elektrische modellen wereldwijd te kunnen lanceren. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat elektrisch rijden realiteit wordt en doen er nu al alles aan om dat te realiseren.”
Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?
“Absoluut … ik denk dat er een duidelijke shift aan de gang is van bezit naar gebruik. De Belg is traditioneel wel gehecht aan zijn wagen, dus vandaag stellen dat het bezit verdwijnt, is wat te vroeg. Maar we merken wel bij jongere generaties dat er meer wordt nagedacht over het gebruik van een wagen in plaats van over het bezit. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we als merk creatief zullen moeten zijn in het aanbieden van meer flexibele en gecombineerde mobiliteitsoplossingen.”
Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?
“Ik heb daar geen duidelijke voorkeur in. Het belangrijkste is dat er duidelijkheid is voor de markt en de klant. Ik vind het wel belangrijk dat de gebruiker weet heeft van de echte emissienormen voor zijn voertuig. De regels van het spel zullen voor iedereen gelijk zijn.”
“De regels van de nieuwe fiscaliteit zijn wel in het voordeel van de elektrische wagens, daarom ook dat wij daar volop voor kiezen.”
Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?
“Vandaag blijft de Qashqai ons belangrijkste model. De eerste versie is van 2007, nu hebben we al de tweede generatie, die ondertussen al een facelift heeft gekregen. We waren destijds pionier in het crossoversegment, nu heeft bijna iedereen zo een model. Maar ik moet zeggen dat we met onze nieuwe technologieën (bv. Pro Pilot) en nieuwe motoren een benchmark in dat segment blijven.”
“Daarnaast wil ik ook even aanstippen dat de LEAF alle verwachtingen overtreft en we een tendens van de markt richting elektrisch zien.”
#Fleet Management