
Ford trok gisteren het doek van de E-Tourneo Courier, na de Explorer in maart het volgende elektrisch model in de EV-offensief van de Amerikaanse constructeur.
“Opwindende nieuwe modellen zoals de E-Tourneo Courier vormen de toekomst voor Ford in Europa: elektrisch, leuk en gedreven door een niet-aflatende behoefte aan avontuur. Onze nieuwe, zuiver elektrische MAV (multi-activity vehicle) is de jongste demonstratie van onze wereldwijde miljardeninspanningen om over te schakelen op een grootschalige EV-productie en onze klanten must-have geconnecteerde voertuigen te bieden.” De ambitie van Martin Sander, General Manager, Ford Model e voor Europa, bij de lancering van het model is duidelijk.
De E-Tourneo Courier werd van nul af aan nieuw ontwikkeld met het oog op een ruim en praktisch design in een wendbaar en compact totaalpakket. Korte overhangen en strakke, eenvoudige lijnen benadrukken de visuele breedte en robuustheid van het koetswerk, terwijl de specifieke EV-neus een futuristisch ogende, wagenbrede lichtstrip combineert met Fords typische grille met ‘chrome diamond’-afwerking.

De digitale beleving in het interieur is opgebouwd rond het opvallende ‘digiboard’-dashboard met volledig digitale instrumenten en het SYNC 4-infotainmentsysteem, dat zich laat bedienen via het 12 duim grote aanraakscherm. Het volledig geconnecteerde interieur omvat de draadloze versie van Android Auto en Apple CarPlay, alsook een draadloze smartphonelader om onderweg verbonden te blijven. Over-the-air updates kunnen de functionaliteit van de auto na verloop van tijd verbeteren, zonder dat de eigenaar een dealer hoeft te bezoeken.


136 pk, 100 kW snelladen
Ook een aantal elektrische specificaties geeft Ford al mee: de E-Tourneo Courier krijgt een elektromotor van 136 pk op de vooras en je kan hem “one pedal driven”. Aan de laadpaal kan het voertuig dan weer worden opgeladen met wisselstroom (11 kW) en gelijkstroom (100 kW). Het rijbereik en de accucapaciteit werden nog niet meegedeeld.
De E-Tourneo Courier zal vanaf de tweede helft van 2024 van de band rollen in het Roemeense Craiova, waar ook de cross-over Puma wordt gebouwd. Fords populairste personenwagen krijgt tegen 2024 trouwens eveneens een EV-afgeleide.
#Auto