
Geely en Renault Groep hebben vandaag een bindende 50/50 joint venture overeenkomst getekend om een nieuw motor- en aandrijflijnbedrijf op te richten dat wereldleider moet worden in het ontwikkelen, produceren en leveren van de beste geavanceerde hybride en verbrandingsmotoren.
Aramco, dat op 2 maart 2023 een intentieverklaring ondertekende met Renault Group en Geely, is van plan een strategische investering te doen in het nieuwe bedrijf. De investering van Aramco zou de groei van het bedrijf ondersteunen en bijdragen aan het onderzoek naar en de ontwikkeling van de volgende generatie synthetische brandstoffen en waterstofaandrijflijnen. Synthetische brandstoffen, waaronder e-brandstoffen en waterstof, zijn een deel van de oplossing voor het koolstofvrij maken van de auto-industrie, waaronder de voertuigen met verbrandingsmotoren die nu op de weg rijden.
Oplossingen voor 80% van de wereldmarkt
De joint venture zal gezamenlijk worden bestuurd door Renault Groep en Geely, met een Raad van Bestuur waarin beide partijen gelijk zijn vertegenwoordigd, verantwoordelijk voor het formuleren en uitvoeren van de belangrijkste strategieën en het bepalen van de richting van de joint venture. De initiële organisatie zal de continuïteit van de activiteiten waarborgen met twee operationele centra die verantwoordelijk zijn voor de respectieve activiteiten: Madrid voor Renault Groep en Hangzhou Bay voor Geely. In het hoofdkantoor van de nieuwe onderneming, dat naar verwachting in het Verenigd Koninkrijk zal worden gevestigd, zal een managementteam worden gestationeerd om de activiteiten te consolideren, synergieën te ontwikkelen en de strategische richting te bepalen.
Renault Groep en Geely zullen intellectueel eigendom overdragen aan hun respectieve operationele centra om autonomie te garanderen in de ontwikkeling van toekomstige aandrijftechnologieën om aan alle marktverwachtingen te voldoen. Het complementaire productportfolio en de regionale aanwezigheid van de nieuwe joint venture zouden oplossingen kunnen bieden voor 80% van de wereldwijde markt voor verbrandings- en hybride motoren. Verwacht wordt dat de nieuwe onderneming vanaf de start zal leveren aan een groot aantal industriële klanten, waaronder Renault Group, Geely Auto, Volvo Cars, Proton, Nissan, Mitsubishi Motors Company en PUNCH Torino. Het bedrijf kan complete aandrijflijnoplossingen leveren aan externe voertuigfabrikanten en verwelkomt partnerschappen om de waardeketen uit te breiden.
Leveringsovereenkomst
Behoudens de toepasselijke wet- en regelgeving zullen Geely Auto en Renault een langlopende leveringsovereenkomst aangaan met de joint venture voor verbrandingsmotoren, hybride motoren en plug-in hybride motoren voor personenauto’s. Daarnaast zal Renault aandrijflijnen voor lichte bedrijfswagens en de ontwikkeling van hybride batterijen afnemen van de joint venture.
Luca de Meo, CEO Renault Groep: “Gezien de huidige uitdagingen in de auto-industrie kan niemand beweren alle oplossingen te hebben. Om met revolutionaire innovaties te komen, moeten we onze vaardigheden en middelen bundelen. In de race om de auto-industrie koolstofvrij te maken, is er geen tijd te verliezen en moeten we anders denken en handelen. We zijn er vandaag trots op dat we onze krachten bundelen met een groot bedrijf als Geely om een nieuwe speler te creëren die in staat is om de uitdaging aan te gaan, het spel te veranderen en het pad te effenen voor technologieën voor verbrandingsmotoren met ultralage emissies. Ik wil Eric Li Shufu bedanken voor zijn vertrouwen: we zijn nu klaar om verder te gaan!
Eric Li, Voorzitter van Geely Holding Group: “We zijn verheugd dat we deze reis kunnen aanvatten om een wereldleider in hybride technologieën te worden, die oplossingen met lage uitstoot levert aan autoconstructeurs over de hele wereld. We kijken uit naar de samenwerking met Luca de Meo en zijn team. Met deze overeenkomst herhalen we ons engagement om onze technologische expertise en onze merkenportfolio voor de hele Groep te gebruiken om de weg te effenen voor meer duurzame ontwikkeling en waardecreatie, wat de klantenervaring zal verbeteren.”
#Auto