Nieuwe BMW 5 Reeks: meer dan 50% fleetklanten kiest wellicht voor plug-in hybride

BMW presenteerde deze ochtend via een online persconferentie – zo gaat dat tegenwoordig – zijn gefacelifte BMW 5 Reeks. Meer (geconnecteerde) technologie, meer hybrid technologie en vanzelfsprekend ook nieuwe designdetails zijn de belangrijkste midlife upgrades van het vlaggenschip uit Beieren.

BMW tekent gemiddeld om de zeven jaar een nieuwe 5 Reeks en deze generatie dateert van 2017. Tijd dus voor een opfrisbeurt om de de midlife crisis te verjagen. Qua nieuwe designaccenten gaat de Duitse constructeur voor nog meer “smoel” met grotere en bredere nieren als frontgrille. De koplampunits (LED) kregen een compleet nieuw design en kunnen ook optioneel met matrix-technologie uitgerust worden. Hetzelfde thema wordt doorgetrokken naar de achterkant met eveneens hertekende lichtunits.

In het interieur schuwt BMW de grote vernieuwingen. Het licht hertekende 10,25-inch infotainmentscherm is nog altijd standaard, maar optioneel kan je wel een groter 12,3-inch exemplaar bestellen. Aan de functionele zijde noteren we de BMW Personal Assistant die nu standaard is, net zoals de BMW Maps navigatiefunctie, die trouwens cloud-gebaseerd is en dus altijd up-to-date. Het infotainment-systeem kan nu ook standaard overweg met Android Auto en Apple Carplay. Daarnaast handige connectiviteitsnufjes zoals een zoekfunctie voor lege parkeerplaatsen.

Plug-in hybride

Met de hete adem van de strengere uitstootnormen in de nek, kiest BMW vandaag nog niet voor full-electric maar wel voor de plug-in hybride technologie. Liefst drie plug-in hybride versies hebben de Müncheners voor ons in petto: 530e berline (met of zonder xDrive) kenden we al, en daar komt nu de Touring bij. Deze hebben een systeemvermogen van 292 pk en een elektrische actieradius van zo’n 60 kilometer. Later zullen zij gezelschap krijgen van de 545e xDrive, die alleen als berline komt. Voorts krijgen deze modellen ook een eDrive Zone-functie, waar we al kennis mee mochten maken in de X5 45e. Die laat de auto bij het binnennrijden van zero emissie zones automatisch op de volledig elektrische aandrijving overschakelen. Het systeem werkt los van publieke infrastructuur (dus zonder signalen) maar op basis van de mapping die BMW zelf doet via GPS. Er wordt wel samengewerkt met steden om de grenzen van de zones zo accuraat mogelijk te definiëren.

Alle andere vier- en zescilinders verbrandingsmotoren worden dan weer gekoppeld aan het gekende mild hybride 48-voltsysteem om uitstoot en verbruik te drukken.

Geen dieselhybride omdat …

Concurrent Mercedes-Benz kiest voor de combinatie van diesel en hybride, BMW blijft vasthouden aan benzine als dominante krachtbron.

Peter Henrich, Senior Vice President BMW Product Management, heeft daar het volgende over te zeggen: “We gaan bij plug-in hybrids uit van gebruikersprofielen die vooral korte tot middellange afstanden doen, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. Voor dat type gebruiker vinden wij de technologiemix van benzine-elektrisch de meest efficiënte, ook naar uitstoot toe. Wie echt veel kilometers rijdt, kan bij ons nog altijd kiezen voor de moderne diesels, die op het vlak van uitstoot en efficiëntie ook top zijn.”

Gevraagd naar de mix tussen diesels en plug-in hybrids op de Belgische fleetmarkt, antwoordt Henrich het volgende: “De fiscaliteit heeft een grote invloed op die verhouding en in België is de interesse voor de technologie door de CO2-gebaseerde fiscaliteit voor bedrijfswagens groter dan in de meeste andere landen. Op sommige modellen is dat vandaag al 50% en voor deze 5 Reeks zie ik dat in de toekomst zeker nog stijgen”, besluit Henrich.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!