2024 belooft een grand cru jaar te worden voor Ford. Het Amerikaanse merk heeft heel wat nieuwe wagens in petto, waaronder maar liefst 5 volledig elektrische exemplaren.
En die wagens komen zeker niet te vroeg. Ford heeft de ambitie om vanaf 2030 immers enkel elektrische voertuigen te verkopen in Europa. De blikvanger van het elektrische vijftal wordt uiteraard de Explorer. De middelgrote SUV van Ford maakt begin 2024 zijn prijs bekend en wordt geleverd tegen de zomer.
De Explorer is een EV ontwikkeld voor en door Europa. Qua design merken we meteen zijn avontuurlijke, maar vooral pure stijl op, met een elegant en simpel lijnenspel. En neem dat laatste zeker niet als een belediging op in een wereld van drukke autodesigns. We herkennen één grote lijn, die van achteren naar voren loopt en de wagen als het ware vooruit stuwt. Beeldspraak voor de weg naar een elektrische toekomst?
Cijfers over de wagen hebben we nog niet, maar we mochten de EV wel al eens van dichtbij bekijken. Het interieur van de Explorer zit vol met slimmigheidjes. Het infotainmentscherm (15 inch groot, werkt op het vernieuwde SYNCMove-systeem dat over the air upgrades krijgt) kan je verschuiven. Niet alleen is dit handig tegen de invallende zon, je hebt er ook toegang mee tot een apart “kluisje” waar je bijvoorbeeld je portefeuille in kan verbergen wanneer je de wagen aan de rand van het bos parkeert voor je wekelijkse looptocht.
Elektrische Puma
Zo krijgt ook de Ford Puma volgend jaar een opvolger. Met verbrandingsmotoren… maar voor het eerst ook in volledig elektrische versie! Ook de Tourneo Courier en de Tourneo Custom krijgen een elektrische afgeleide. Deze kleine en middelgrote “bestelbussen” zijn multi-inzetbaar voor grote gezinnen, als luxe-shuttle of als personenvervoer in de utilitaire sector. De elektrische Tourneo Custom krijgt een elektromotor van 160 kW en een batterijpack met een bruikbare capaciteit van 64 kWh voor een rijbereik tot 325 kilometer.
Voor de Courier werd nog geen rijbereik gepubliceerd. Wat we wel al weten: de E-Tourneo Courier krijgt een elektromotor van 136 pk op de vooras en je kan hem “one pedal driven”. Aan de laadpaal kan het voertuig dan weer worden opgeladen met wisselstroom (11 kW) en gelijkstroom (100 kW). Als laatste elektrisch model plant Ford nog een voorlopig naamloze sportieve crossover waarover het merk in de loop van 2024 meer zal communiceren. Als toemaat bouwt Ford ook een speciale Rallyversie van de Mustang Mach-E, met een speciale ophanging en een Rally Sport rijmodus, gebouwd voor offroad avonturen. Geen volledig nieuw model dus, maar wel een zesde elektrischenieuwigheid voor Ford in 2024!
FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en Ford Belgium.