Roeland Vriens (Ford): “Leaseprijzen zijn altijd een indirect gevolg van wat er gebeurt op de particuliere markt”

Volgens de Fleet Manager van Ford, Roeland Vriens, wordt 2020 het jaar van de waarheid voor de fleetsector, gedreven door de nieuwe fiscaliteit. De mentaliteitsveranderingen van de gebruikers – particulieren én professionelen – duwen de fleetsector verder in de richting van vergroening. Ook Ford springt vol overtuiging op deze kar met zijn (plug-in) hybride gamma.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

De fiscaliteit in 2020 zal een zeer grote impact hebben. De kosten van het wagenpark zullen per definitie stijgen. Ook de administratie zal gigantisch toenemen, het aanbod eveneens. Van afwachten is er geen sprake meer. Er zal een versnelde vergroening plaatsvinden.

We weten allemaal dat de TCO misschien interessanter is, maar die komt achteraf. Dus per definitie zullen de wagenbudgetten ook moeten aangepast worden volgend jaar.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Bestaat er een Fleet Manager zonder mobiliteit of mobiliteit zonder fleet? Ik denk het niet. Zoals jullie weten, zijn we Europees marktleider in de commerciële voertuigen. Daar staat de mobiliteit centraal. Het is dus zeker een verhaal van beiden. Via dealergroeperingen en joint ventures proberen we altijd de mobiliteit van onze klanten te garanderen, zeker gezien de verschillende mobiliteitsplannen die nu naar boven komen.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Pricing binnen fleet en leaseprijzen zijn altijd een indirect gevolg van wat er gebeurt op de particuliere markt. Dan heb ik het voornamelijk over restwaardebepaling en de sturing van de markt van tweedehandsvoertuigen. Vloten zullen daarom onmiskenbaar ook meer en meer voor benzine kiezen.

Aan de andere kant is de verbruiksparameter van een diesel nog altijd veel stabieler dan die van benzine. Alles zal echter afhangen van het kostenplaatje. Het is zoeken naar een omslagpunt. Voor bepaalde profielen van bepaalde bestuurders zal diesel voorlopig zeker nog niet verbannen worden in de vloten.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik rij vandaag met een Mondeo Clipper Full Hybrid en de volgende zal ongetwijfeld een nieuwe Kuga plug-in hybride worden. Best of both worlds!

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Ik denk dat dit een schitterend idee wordt. Het wordt ongetwijfeld dé oplossing voor de mobiliteitsproblemen. Om met een Mustang GT Cabrio langs de kustlijn te rijden zullen er altijd wel mogelijkheden blijven.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Smart Lab by AB Automotive 1000 Brussel
AB Automotive Brussel 1030 Brussel
Vanspringel Automobiles Brussel-Center 1060 Brussel
Vanspringel Automobiles Anderlecht 1070 Anderlecht
Vanspringel Automobiles Waver 1300 Waver
AB Automotive Vilvoorde 1800 Vilvoorde
Van Mossel Ford Zaventem 1930 Zaventem
Van Mossel Ford Deurne 2100 Deurne
Van Mossel Ford Lier 2500 Lier
Van Mossel Ford Wilrijk 2610 Antwerpen
Van Mossel Ford Mechelen 2800 Mechelen
Van Mossel Ford Brasschaat 2930 Brasschaat
Van Mossel Ford Kapellen 2950 Kapellen
Van Mossel Ford Leuven 3020 Herent
Peerlings 3900 Pelt
Business Centre Liège 4032 Ch
FordStore Verviers 4800 Verviers
Spirletautomobiles Trois-Ponts 4980 Trois-Ponts
Unicars Brugge 8000 Brugge
Unicars Oostende 8400 Oostende
Unicars Kortrijk 8520 Kortrijk
Unicars Diksmuide 8600 Diksmuide
Unicars Roeselare 8800 Roeselare
Unicars Ieper 8900 Ieper
CIAC FordStore Gent 9050 Gent-Ledeberg
Waasland Automotive 9120 Beveren-Waas
Van den Poel Motors 9800 DEINZE
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine