Roeland Vriens (Ford): “Leaseprijzen zijn altijd een indirect gevolg van wat er gebeurt op de particuliere markt”

Volgens de Fleet Manager van Ford, Roeland Vriens, wordt 2020 het jaar van de waarheid voor de fleetsector, gedreven door de nieuwe fiscaliteit. De mentaliteitsveranderingen van de gebruikers – particulieren én professionelen – duwen de fleetsector verder in de richting van vergroening. Ook Ford springt vol overtuiging op deze kar met zijn (plug-in) hybride gamma.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

De fiscaliteit in 2020 zal een zeer grote impact hebben. De kosten van het wagenpark zullen per definitie stijgen. Ook de administratie zal gigantisch toenemen, het aanbod eveneens. Van afwachten is er geen sprake meer. Er zal een versnelde vergroening plaatsvinden.

We weten allemaal dat de TCO misschien interessanter is, maar die komt achteraf. Dus per definitie zullen de wagenbudgetten ook moeten aangepast worden volgend jaar.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Bestaat er een Fleet Manager zonder mobiliteit of mobiliteit zonder fleet? Ik denk het niet. Zoals jullie weten, zijn we Europees marktleider in de commerciële voertuigen. Daar staat de mobiliteit centraal. Het is dus zeker een verhaal van beiden. Via dealergroeperingen en joint ventures proberen we altijd de mobiliteit van onze klanten te garanderen, zeker gezien de verschillende mobiliteitsplannen die nu naar boven komen.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Pricing binnen fleet en leaseprijzen zijn altijd een indirect gevolg van wat er gebeurt op de particuliere markt. Dan heb ik het voornamelijk over restwaardebepaling en de sturing van de markt van tweedehandsvoertuigen. Vloten zullen daarom onmiskenbaar ook meer en meer voor benzine kiezen.

Aan de andere kant is de verbruiksparameter van een diesel nog altijd veel stabieler dan die van benzine. Alles zal echter afhangen van het kostenplaatje. Het is zoeken naar een omslagpunt. Voor bepaalde profielen van bepaalde bestuurders zal diesel voorlopig zeker nog niet verbannen worden in de vloten.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik rij vandaag met een Mondeo Clipper Full Hybrid en de volgende zal ongetwijfeld een nieuwe Kuga plug-in hybride worden. Best of both worlds!

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Ik denk dat dit een schitterend idee wordt. Het wordt ongetwijfeld dé oplossing voor de mobiliteitsproblemen. Om met een Mustang GT Cabrio langs de kustlijn te rijden zullen er altijd wel mogelijkheden blijven.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!