Roeland Vriens (Volvo): “Deze crisis kan ook iets positief opleveren”

Ook in COVID-19 tijden blijven fleet managers actief. We kregen Roeland Vriens aan de lijn, fleet manager bij Volvo Cars en stelden hem volgende vragen …

Hoe beleeft een merk als Volvo deze crisis?

Bij een merk als Volvo staan twee zaken centraal: mensen en veiligheid. Daar ligt nu meer dan ooit onze focus. Elkaar helpen om samen deze crisis te overwinnen. Concreet gaat dat bijvoorbeeld over het ter beschikking stellen van voertuigen aan gezondheidsorganisaties en onze fabriek in Zweden die materialen voor ziekenhuizen ontwikkelt. Daarnaast zijn we ook aanwezig in het segment van de urgentievoertuigen, zoals MUG’s en snelle  interventievoertuigen. Die voertuigen op de weg houden, daar maken we ook een prioriteit van. Maar vanzelfsprekend blijven al onze klanten belangrijk. Ook al zitten we nu op afstand als team, toch is het groepsgevoel hechter dan ooit en bedienen we onze klanten zo goed mogelijk met alle mogelijke middelen, zowel digitaal als met echte contacten indien dat veilig is. De creativiteit om oplossingen te bieden viert hoogtij in deze moeilijke tijden.

Hoe steunen jullie de concessiehouders in deze periode?

Het zijn inderdaad geen gemakkelijke tijden voor hen en we ondersteunen hen zoveel mogelijk op het vlak van het financiële en contractuele. Wij merken dat er een veerkracht is waar wij als invoerder ook van leren. In die mate zelfs dat ik durf te zeggen dat zij ons steunen met nieuwe ideeën en best practices die we doorheen het hele netwerk kunnen toepassen. Dat gaat over afleveringen optimaliseren, klanten informeren. Het digitale speelt daarbij een rol maar vanzelfsprekend ook procedures voor social distancing als er klantencontact is.

En hoe doet de fleetmarkt het?

Je ziet een enorme vertraging maar de fleetmarkt ligt niet stil. Ik heb veel contact met klanten en ik zou durven zeggen dat die fleetmarkt zich aan het heruitvinden is. Het ging voor de crisis al over vergroening en mobiliteit maar het was toch vooral theoretisch. Nu voel je dat er een momentum is om zaken in de praktijk om te zetten: doorgedreven vergroening van vloten, een andere mobiliteit, een andere manier van werken. Misschien is wat vandaag gebeurt op een bepaalde manier ook wel positief. Het dwingt bedrijven ertoe om anders te reageren en na te denken.

Volvo XC40 Recharge

Als je ziet hoe die brandstofparameter vandaag naar beneden gaat, dan is dat een trigger binnen bedrijven om bijvoorbeeld meer te gaan telewerken, minder kilometers te rijden maar ook om voor groene aandrijvingen te kiezen. Als merk kunnen we daar perfect in meegaan met plug-in modellen doorheen heel het gamma. Bovendien produceren we de XC40 in België wat ons toelaat om snel te schakelen en onze economie te ondersteunen.

Tijdens deze crisis kregen we het goede nieuws over de CO2-waarden voor de fiscaliteit in 2021. Hopen de constructeurs nu dat er geen nieuwe regering komt?

Zover zou ik niet gaan (lacht). Ik denk dat iedereen wel wil dat er een nieuwe volwaardige regering komt. Maar dat fiscaliteit voor 2021 is inderdaad goed nieuws, dat ga ik niet ontkennen. Het zorgt voor duidelijkheid en dat hebben zowel de constructeurs als de bedrijven nodig.

Volvo maakt deel uit van het Chinese Geely. In China zijn ze al in een post-COVID-herlanceringsfase. Delen ze die ervaringen binnen de groep?

Absoluut, er is heel veel communicatie met China en we leren daar uit. Hoe fabrieken weer veilig opstarten, concessies weer openen, communiceren in wat we alleen maar een nieuwe wereld kunnen noemen. Wat dat betreft is Volvo een heel communicatief merk, ook intern.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!