De WLTP-testprocedure trad op 1 september 2018 in voegen. Deze nieuwe test brengt het reële verbruik en CO2-emissie van voertuigen in de dagdagelijkse werkelijkheid op een realistischere manier in kaart.
De invoering van deze nieuwe homologatieprocedure vertaalde zich voor een aantal modellen in een vergroting van de CO2-waarde en dus van een grotere automobieltaks. “Voor de modellen van Toyota en Lexus, zou de verhoging van de CO2 gemiddeld 6% tussen de NEDC en NEDC 2.0 waarde bedragen”, laat Aurélie Gerth, woordvoerder van beide merken in België, weten. “Dat is niet slecht als we weten dat het marktgemiddelde 12% bedraagt.”
Het gat tussen NEDC 2.0 en WLTP bedraagt bij de twee Japanse merken dan weer gemiddeld 20%. Maar dat heeft op dit moment nog geen waarde, de NEDC 2.0-waarden dienen nog tot eind 2020 als basis voor de automobiele fiscaliteit.
Toyota en Lexus behoren tot de eerste merken die al hun modellen gehomologeerd zien door de WLTP-cyclus. Zij mogen dus allemaal meteen verkocht en ingeschreven worden.
#Auto #Business Driver #Fleet Management