Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi: zo wordt de koek verdeeld

U kon hier al lezen dat er veranderingen op til waren bij de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. Vandaag komt de groep naar buiten met zijn concrete plannen.

Groupe Renault, Nissan Motor Co., Ltd. en Mitsubishi Motors Corporation, de leden van een van de grootste autoallianties ter wereld, kondigen verschillende initiatieven aan in het kader van een nieuw samenwerkingsmodel om het concurrentievermogen en de rentabiliteit van de drie partnerbedrijven te verbeteren. De bedrijven van de Alliantie zijn van plan om  op gebieden zoals gezamenlijke inkoop voort te bouwen op bestaande voordelen van de Alliantie, door hun respectieve leidinggevende posities en geografische sterke punten te benutten en zo de bedrijfsontwikkeling van hun partners te ondersteunen.

Leider-volger model

De directies van de drie ondernemingen hebben zich geschaard achter de principes van het “leider-volger”-model voor voertuigen, waarbij zij zullen samenwerken om:

  • de standaardiseringsstrategie van de Alliantie verder te ontwikkelen, van platformen tot koetswerkstructuren;
  • per productsegment te focussen op één moedervoertuig (leider-voertuig) en zustervoertuigen, ontworpen door het leider-bedrijf, met de steun van de teams van de volger-bedrijven;
  • ervoor te zorgen dat leider- en volger-voertuigen voor elk merk worden geproduceerd met de meest competitieve organisatie, waar nodig inclusief een gegroepeerde productie; en
  • voort te bouwen op productdeling in lichte bedrijfsvoertuigen, waar het “leider-volger”-model al wordt toegepast
Renault ZOE

Verwacht wordt dat het “leider-volger”-model zal leiden tot 40% minder investeringen in modellen voor voertuigen die volledig onder dit model vallen. Deze voordelen vullen naar verwachting de conventionele synergieën aan die vandaag al tot stand zijn gekomen.

Rekening houdend met al het bovenstaande, zal tegen 2025 bijna 50 % van de Alliantie-modellen worden ontwikkeld en geproduceerd in het kader van “leider-volger”-model.

Het “leider-volger”-model zal worden uitgebreid van platformen en aandrijflijnen tot alle belangrijke technologieën, waarbij het leiderschap als volgt wordt toegewezen:

  • Autonoom rijden: Nissan
  • Geconnecteerde autotechnologieën: Renault leidt Android-platform en Nissan in China
  • E-body, het kernsysteem van de elektro-elektronische architectuur: Renault
  • e-PowerTrain (ePT): CMF-A/B ePT – Renault; CMF-EV ePT – Nissan
  • PHEV voor C/D segment : Mitsubishi

Referentieregio’s

De Alliantie onderschreef ook het principe om verschillende delen van de wereld als “referentieregio’s” te bestempelen, waarbij elk bedrijf zich concentreert op zijn kernregio’s. Doel hiervan is om een van de meest concurrerende bedrijven te zijn en als referentie te dienen voor de anderen om hun concurrentievermogen te versterken.

Nissan Juke

In dit deel van het model zou Nissan de referentie zijn voor China, Noord-Amerika en Japan, Renault voor Europa, Rusland, Zuid-Amerika en Noord-Afrika en Mitsubishi Motors voor ASEAN en Oceanië.

De productupdates van de bedrijven gebeuren volgens het “leider-volger”-model en zowel leider- als volger-voertuigen worden geproduceerd volgens de meest competitieve structuur. Bijvoorbeeld:

  • De vernieuwing van het C-SUV-segment na 2025 zal worden geleid door Nissan, terwijl de toekomstige vernieuwing van het B-SUV-segment in Europa zal worden geleid door Renault.
  • In Latijns-Amerika zullen de B-productplatformen gerationaliseerd worden, van vier varianten naar slechts één voor zowel Renault- als Nissan-producten. Dit platform zal worden geproduceerd in twee bedrijven, die elk voor Renault en Nissan zullen produceren.
  • In Zuidoost-Azië en Japan zullen de leden van de Alliantie in het kader van hetzelfde model op zoek gaan naar uitgelezen mogelijkheden, zoals de samenwerking tussen Nissan en Mitsubishi Motors op het gebied van kei cars (dwergwagens).

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!