Claire D’Haese is FLEET Manager of the Year 2022 en daarmee ook de eerste vrouw die we op het palmares mogen bijschrijven. Dus toch wel een historische overwinning! Dat ze de titel binnenhaalt heeft alles te maken met haar capaciteiten om haar merk op professionele manier en met flair in de fleetmarkt te vertegenwoordigen. Een meer dan verdiende winnaar!
Ook zij wonnen een prijs op de FLEET Manager of the Year verkiezing
- Dit zijn de vier andere genomineerden
- We bekroonden ook een FLEET Mobility Manager
- Net als een FLEET Dealer of the Year
- Deze twee bedrijven wonnen de Creative Automotive Innovation Awards
- En natuurlijk werden ook de Best Selling awards uitgedeeld
Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?
2021 werd duidelijk gekenmerkt door onzekerheid. Of het gaat over semiconductoren tekort in de automotive, fiscale plannen voor de toekomst van de bedrijfswagen of nog de COVID situatie. Hopelijk brengt 2022 terug meer stabiliteit en zekerheid (allicht anders dan voor 2020). En op persoonlijk vlak: dat wij met z’n allen weer wat zullen mogen ‘mogen’.
Een tip die ik twee jaar geleden reeds meegaf maar vandaag nog relevanter is: maak afhankelijk van de verschillende profielen van bestuurders in uw bedrijf een TCO berekening rekening houdend met de huidige fiscaliteit om zodoende de juiste modellen/motorisaties in uw wagenparken te voorzien. Mercedes-Benz biedt voor ieder wat wils, met ondertussen een breed aanbod van full electric modellen maar uiteraard nog PHEV modellen, in combinatie met zowel benzine als dieselmotoren. En vooral: begin tijdig aan deze analyse!
Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?
Dit is een mooi voorbeeld waarom er naar profiel van bestuurder moet worden gekeken. Ondanks de degressiviteit van het fiscaal voordeel tot 2026, blijven de TCO berekeningen voor plug-in hybrids, zeker in combinatie met dieselmotoren, een interessantere oplossing dan een klassieke verbrandingsmotor voor veelrijders. Plug-in hybrids met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km, zoals de nieuwe C-Klasse, zijn dan ook een ideale tussenstap vooraleer een bestuurder later naar een full electric voertuig zal overstappen.
Wat is uw mening over de degressiviteit van het fiscale voordeel voor EV’s na 2026?
Ik vind het possitief dat tot 2026 deze full electric modellen fiscaal worden ondersteund. Het verleden heeft aangetoond dat precies de fleetmarkt in België de driver was voor het vergroenen van het Belgische wagenpark. De technologische evolutie na 2026 zal hopelijk oplossingen bieden op deze degressiviteit van het fiscale voordeel.
Vanaf 2025 zijn al onze nieuwe voertuigarchitecturen volledig geëlektrificeerd. En zo bereidt Mercedes-Benz zich voor om voor het einde van het decennium volledig elektrisch te zijn – als de marktomstandigheden het toelaten.
Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?
Het aanbod en keuze in volledig elektrische modellen zijn er nu. Kijk naar ons EQ gamma, wij bieden van EQA tot EQS (range tot 730 km WLTP) aan, gaande over EQC, een 7-zitter EQB en binnenkort EQE; om dan maar te zwijgen van eVito, EQV. Uiteraard blijven de bezorgdheden over laadinfrastructuur; met name de beperkte publieke laadinfrastructuur zeker voor medewerkers wonend in stedelijke omgeving. Wij hopen dat de overheidssteunmaatregelen tot een versnelde uitbreiding zal leiden.
Is er veel animo bij uw klanten voor het mobiliteitsbudget of blijf de bedrijfswagen Koning?
Wij merken dat bedrijven de analyse aan het maken zijn omtrent een mobiliteitsbudget. Dit hangt sterk af van bedrijf tot bedrijf die met heel wat factoren (HR, cost control, verscheidenheid van profielen van medewerkers,…) dienen rekening te houden. De auto blijft een centrale rol spelen, maar we merken daar vooral de vergroening van het wagenpark op; al dan niet in combinatie met andere pijlers die het mobiliteitsbudget toelaat.
HALL OF FAME
Claire D’Haese (Mercedes-Benz Belux 2022)
Stef Holemans (Toyota/Lexus Belux 2021)
Tom Van Assche (BMW Group Belux 2020)
Marc Fumagalli (Renault/Dacia België Luxemburg – 2019)
Alain Peers (Volvo Cars Belgium – 2018)
Gauthier Helleputte (Mercedes-Benz Belgium Luxembourg – 2017)
Roeland Vriens (Opel Belgium – 2016)
Joris Spigt (Audi Import Belgium – 2015)
Harald Pluym (Peugeot België – Luxemburg – 2014)
Alain Peers (Volvo Cars Belgium – 2013)
Kris Verleye (BMW Group Belux- 2012)
Wim Rommel (Mercedes-Benz Belgium-Luxemburg – 2011)
Mathias Goos (Volvo Cars Belgium – 2010)
Stijn Blanckaert (Citroën – 2009)
Alain Frenay (VW-Audi – 2008)
René Aerts Jr. (Volvo Cars Belgium – 2007)
Kris Verleye (BMW Group Belux – 2006)
Paul Gestels (General Motors Belgium – 2005)
Ronny Veireman (Ford Motor Company Belgium – 2004)
Dimitri Gose (VW-Audi – 2003)
Hadelin d’Hoop (Volvo Cars Belgium – 2002)
Paul Gestels (Opel Belgium – 2001)
Hadelin d’Hoop (Volvo Cars Belgium – 2000)
Philippe Greindl (Renault België-Luxemburg – 1999)
Francis Harnie (Peugeot België-Luxemburg – 1998)
Guido Huenaerts (Volvo Cars Belgium – 1997)
Maurice Van Den Dries (Renault België-Luxemburg – 1996)
#Auto