Claire D’Haese (Mercedes-Benz) is FLEET Manager of the Year 2022!

Claire D’Haese is FLEET Manager of the Year 2022 en daarmee ook de eerste vrouw die we op het palmares mogen bijschrijven. Dus toch wel een historische overwinning! Dat ze de titel binnenhaalt heeft alles te maken met haar capaciteiten om haar merk op professionele manier en met flair in de fleetmarkt te vertegenwoordigen. Een meer dan verdiende winnaar!

Ook zij wonnen een prijs op de FLEET Manager of the Year verkiezing

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

2021 werd duidelijk gekenmerkt door onzekerheid. Of het gaat over semiconductoren tekort in de automotive, fiscale plannen voor de toekomst van de bedrijfswagen of nog de COVID situatie. Hopelijk brengt 2022 terug meer stabiliteit en zekerheid (allicht anders dan voor 2020). En op persoonlijk vlak: dat wij met z’n allen weer wat zullen mogen ‘mogen’.

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

Een tip die ik twee jaar geleden reeds meegaf maar vandaag nog relevanter is: maak afhankelijk van de verschillende profielen van bestuurders in uw bedrijf een TCO berekening rekening houdend met de huidige fiscaliteit om zodoende de juiste modellen/motorisaties in uw wagenparken te voorzien. Mercedes-Benz biedt voor ieder wat wils, met ondertussen een breed aanbod van full electric modellen maar uiteraard nog PHEV modellen, in combinatie met zowel benzine als dieselmotoren. En vooral: begin tijdig aan deze analyse!

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

Dit is een mooi voorbeeld waarom er naar profiel van bestuurder moet worden gekeken. Ondanks de degressiviteit van het fiscaal voordeel tot 2026, blijven de TCO berekeningen voor plug-in hybrids, zeker in combinatie met dieselmotoren, een interessantere oplossing dan een klassieke verbrandingsmotor voor veelrijders. Plug-in hybrids met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km, zoals de nieuwe C-Klasse, zijn dan ook een ideale tussenstap vooraleer een bestuurder later naar een full electric voertuig zal overstappen.

Wat is uw mening over de degressiviteit van het fiscale voordeel voor EV’s na 2026?

Ik vind het possitief dat tot 2026 deze full electric modellen fiscaal worden ondersteund. Het verleden heeft aangetoond dat precies de fleetmarkt in België de driver was voor het vergroenen van het Belgische wagenpark. De technologische evolutie na 2026 zal hopelijk oplossingen bieden op deze degressiviteit van het fiscale voordeel.  

Vanaf 2025 zijn al onze nieuwe voertuigarchitecturen volledig geëlektrificeerd. En zo bereidt Mercedes-Benz zich voor om voor het einde van het decennium volledig elektrisch te zijn – als de marktomstandigheden het toelaten.

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Het aanbod en keuze in volledig elektrische modellen zijn er nu. Kijk naar ons EQ gamma, wij bieden van EQA tot EQS (range tot 730 km WLTP)  aan, gaande over EQC, een 7-zitter EQB en binnenkort EQE; om dan maar te zwijgen van eVito, EQV.  Uiteraard blijven de bezorgdheden over laadinfrastructuur; met name de beperkte publieke laadinfrastructuur zeker voor medewerkers wonend in stedelijke omgeving. Wij hopen dat de overheidssteunmaatregelen tot een versnelde uitbreiding zal leiden.  

Is er veel animo bij uw klanten voor het mobiliteitsbudget of blijf de bedrijfswagen Koning?

Wij merken dat bedrijven de analyse aan het maken zijn omtrent een mobiliteitsbudget. Dit hangt sterk af van bedrijf tot bedrijf die met heel wat factoren (HR, cost control, verscheidenheid van profielen van medewerkers,…) dienen rekening te houden. De auto blijft een centrale rol spelen, maar we merken daar vooral de vergroening van het wagenpark op; al dan niet in combinatie met andere pijlers die het mobiliteitsbudget toelaat.

HALL OF FAME

Claire D’Haese (Mercedes-Benz Belux 2022)

Stef Holemans  (Toyota/Lexus Belux 2021)

Tom Van Assche  (BMW Group Belux 2020)

Marc Fumagalli  (Renault/Dacia België Luxemburg – 2019)

Alain Peers (Volvo Cars Belgium – 2018)

Gauthier Helleputte (Mercedes-Benz Belgium Luxembourg – 2017)

Roeland Vriens (Opel Belgium – 2016)

Joris Spigt (Audi Import Belgium – 2015)

Harald Pluym (Peugeot België – Luxemburg – 2014)

Alain Peers (Volvo Cars Belgium – 2013)

Kris Verleye (BMW Group Belux- 2012)

Wim Rommel (Mercedes-Benz Belgium-Luxemburg – 2011)

Mathias Goos (Volvo Cars Belgium – 2010)

Stijn Blanckaert (Citroën – 2009)

Alain Frenay (VW-Audi – 2008)

René Aerts Jr. (Volvo Cars Belgium – 2007)

Kris Verleye (BMW Group Belux – 2006)

Paul Gestels (General Motors Belgium – 2005)

Ronny Veireman (Ford Motor Company Belgium – 2004)

Dimitri Gose (VW-Audi – 2003)

Hadelin d’Hoop (Volvo Cars Belgium – 2002)

Paul Gestels (Opel Belgium – 2001)

Hadelin d’Hoop (Volvo Cars Belgium – 2000)

Philippe Greindl (Renault België-Luxemburg – 1999)

Francis Harnie (Peugeot België-Luxemburg – 1998)

Guido Huenaerts (Volvo Cars Belgium – 1997)

Maurice Van Den Dries (Renault België-Luxemburg – 1996)

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Mannes 1160 Auderghem
SMC Wemmel 1780 Wemmel
Hedin Automotive Linkeroever 2050 Antwerpen
Hedin Automotive Antwerpen Centrum 2140 Antwerpen
Van Mossel Mercedes-Benz C.A.C 2300 Turnhout
Hedin Automotive Lier 2500 Lier
Hedin Automotive Kontich 2550 Kontich
Hedin Automotive Berlaar 2590 Berlaar
SMC Mechelen 2800 Mechelen
Hedin Automotive Brasschaat 2930 Brasschaat
Hedin Automotive Schilde 2970 Schilde
GMS Leuven 3001 Heverlee
Hedin Automotive Boortmeerbeek 3190 Boortmeerbeek
GMS Tienen 3300 Tienen
Groep JAM Hasselt 3500 Hasselt
Groep JAM Dilsen-Stokkem 3650 Dilsen-Stokkem
Claes & Zonen Tongeren 3700 Tongeren
Claes & Zonen Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Euro-Trucks Claes 3800 Sint-Truiden
Groep JAM Lommel 3920 Lommel
Groep JAM Bree 3960 Bree
SAGA Hannut 4280 Hannut
SAGA Huy 4500 Huy
Van Mossel – Vereenooghe Brugge 8000 Brugge
Van Mossel – Vereenooghe Knokke 8300 Knokke-Heist
Van Mossel – Vereenooghe Oostende 8400 Oostende
Van Mossel – Vereenooghe Veurne 8630 Veurne
Van Mossel – Vereenooghe Tielt 8700 Tielt
Van Mossel – Vereenooghe Roeselare 8800 Roeselare
Van Mossel – Vereenooghe Torhout 8820 Torhout
Van Mossel – Vereenooghe Ieper 8900 Ieper
Hedin Automotive Gent 9000 Gent
Hedin Automotive Sint-Niklaas 9100 Sint-Niklaas
Hedin Automotive Lokeren 9160 Lokeren
Rogiers Dendermonde 9200 Dendermonde
Rogiers Wetteren 9230 Wetteren
Hedin Automotive Aalst 9320 Aalst
Hedin Automotive Ninove 9406 Ninove
Hedin Automotive Zottegem 9620 Zottegem
Hedin Automotive Sint-Martens-Latem 9830 Sint-Martens-Latem
Hedin Automotive Gent – Verkooppunt Eeklo 9900 Eeklo
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine