De Mercedes-Benz EQS is toe aan een opfrisbeurt. Vooral de neus van het elektrische vlaggenschip van Mercedes werd onder handen genomen.
Mercedes zorgde altijd voor een ietwat afwijkend design voor zijn EV’s, meer bepaald een druppelvorm die vanuit een vorm-volgt-functie principe naar zijn stekkerwagens doorstroomde. Nu lijkt Mercedes toch eerder terug te keren naar het design van zijn brandstofwagens. Zo krijgt de nieuwe EQS een nieuwe grille met chroomapplicaties. Deze grille wordt gecombineerd met een staande ster op de motorkap, sinds jaar en dag het kenmerk van de topmodellen uit Stuttgart.
Ook de autonomie van de EQS ging de hoogte in. Dankzij een verhoogde accucapaciteit van 108,4 naar 118 kWh wordt de maximale actieradius van de EQS 450 4MATICverhoogd van 717 naar 799 km. De EQS 450+ doorbreekt met een actieradius van 683-822 km zelfs de grens van 800 km. Ook is de EQS 350 toegevoegd aan het modellengamma, het instapmodel heeft een actieradius van 642-683 km. Een andere technische maatregel: door het hoge aandeel recuperatie in het dagelijks gebruik worden de remschijven minder vaak gebruikt dan in modellen met verbrandingsmotor. Voortaan wordt het remsysteem onderhouden door een speciale functie die van tijd tot tijd automatisch de remblokken tegen de schijven aandrukt.
Rijstrookwissels
Met de functie ‘automatische rijstrookwissel’ biedt Mercedes-Benz nu ook in Europa een intelligente doorontwikkeling van rijassistentiesystemen op het gebied van SAE Level 2[3]. De automatische rijstrookwissel wordt ondersteund op snelwegen met twee structureel gescheiden rijstroken met een snelheidslimiet van 140 km/h. In de EQS van modeljaar 2024 is deze functie af fabriek ingebouwd.
De automatische rijstrookwissel is onderdeel van de actieve afstandsassistent DISTRONIC met actieve stuurassistent. Bij een langzamere voorligger kan het voertuig zelf de rijstrookwissel initiëren binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/h. Als de radars voldoende ruimte detecteren en rijstrookmarkeringen worden herkend, kan het voertuig de langzamere voorligger volledig automatisch inhalen. De voorwaarden: het moet gaan om een snelweg met ten minste twee rijstroken met een snelheidslimiet en het voertuig moet zijn uitgerust met MBUX navigatie. Het systeem heeft geen verdere input van de bestuurder nodig om de automatische rijstrookwissel uit te voeren. De verantwoordelijkheid voor het besturen van het voertuig blijft bij de bestuurder liggen.
#Auto Mercedes-Benz Belgium Luxembourg N.V.