Filip Velthof (Kia): “2020 wordt de survival of the greenest”

In 2020 worden de fiscale kaarten opnieuw geschud. En daar kunnen een aantal ‘challenger brands’ hun voordeel uit halen. Bij Kia beschikken ze alvast over een aantal alternatieve aandrijflijnen, wat Fleet Manager Filip Velthof het beste doet vermoeden voor volgend jaar.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Het zal een zeer bewogen jaar worden, maar ook een interessant. De survival of the greenest zal zeker een fiscaal feit zijn. Dit betekent dat bepaalde modellen die nu op papier zeer interessant zijn het qua fiscaliteit in 2020 zeer moeilijk zullen krijgen. Wij zijn daar zeker en vast niet treurig om aangezien wij valabele alternatieven hebben. Wij beschikken over de batterijen om van 2020 een geslaagd jaar te maken.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Eerder Mobility Manager. De wagen heeft zeker en vast zijn troeven, maar we moeten openstaan voor de andere vervoersmodi. Ik denk dat de twee combineerbaar zijn, maar dat wij voor speciale trajecten moeten inzetten op de alternatieven. Maar wij staan echt wel open voor multimodaliteit.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

De media heeft de diesel een tijdje geleden in een negatief daglicht gesteld. In de fleet heeft dat zijn impact gehad, wij hebben minder diesels verkocht. Maar ondertussen is dat gestabiliseerd. Wij zien bij leasemaatschappijen bijvoorbeeld nog een aandeel van 60 à 65%. Wij gaan diesel ook promoten naar volgend jaar toe omdat de CO2 lager ligt dan bij benzinewagens. En daarbij zal onze aandacht vooral naar de mild hybrid oplossingen gaan, die ook gebaseerd zijn op diesel.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik ben juist veranderd. Mijn nieuwe staat hier: de Sportage diesel, heel interessant voor mij want ik rij toch wel wat kilometers. Daarvoor was het een Optima PHEV. Een zeer interessant aangezien ik zo zelf aan den lijve heb kunnen ondervinden wat rijden met een plug-in hybride inhoudt. En mijn volgende? Dat zal waarschijnlijk opnieuw een Sportage zijn aangezien ik van ruime wagens hou. Die zal wel voorzien zijn van een mild hybrid motor.

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Het rijplezier zal een pak lager liggen, maar autonome wagens brengen wel bepaalde voordelen met zich mee. Ten eerste veiligheid: er zullen een pak minder ongevallen gebeuren. Ten tweede zullen de mensen frisser op het werk aankomen, wat de productiviteit alleen maar gunstig kan beïnvloeden. En een derde punt waar ik aan denk, is de file. We staan meer en meer in de file en ik denk dat dat voor een stuk opgelost zal worden met dit type wagen.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!