#FMOTY19 | Filip Velthof (KIA): “Onze EV’s hebben een voordeel tegenover de premiummerken”

Sinds april voert Filip Velthof de functie van Fleet Manager uit bij KIA. Toch is Velthof geen onbekende in de autosector, hij kan rekenen op 18 jaar ervaring in de branche. Hoog tijd om zijn visie op de fleetwereld beter te leren kennen.

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?

De waarden zijn omhoog gegaan, maar we zijn zeer verheugd dat twee van onze kernmodellen, met name de Niro PHEV en Optima PHEV 100 procent aftrekbaar blijven. Dat geef ons een commercieel voordeel ten opzichte van andere merken.

En op de verkoop?

Zoals bij alle andere merken is er een gegeven moment geweest dat we niet wisten wat of hoe. Dat was niet evident. Dat heeft een duidelijke weerslag gehad op onze verkoop. Maar nu is dat geharmoniseerd. De leasingmaatschappijen krijgen alle informatie en alles begint terug op een normale manier te verlopen.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

We mogen zeker en vast dromen van elektrische wagens. We hebben de Niro EV die er nu aankomt. En onze Soul EV komt er begin volgend jaar aan, met een autonomie van 485 km. Dat geeft een serieus voordeel ten opzichte van de concurrenten en zeker in de premium merken. Realistisch gezien moeten we inzetten op hybrid en plug-in hybrid. In die categorie hebben we onze Optima en onze Niro, dat is erg belangrijk naar de toekomst toe. Ik kan nu al verklappen dat er in 2022 15 alternatieve modellen op de markt komen bij Kia, in 2021 aangevuld door onze eerste fuel cell-wagen voor het grote publiek.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Jazeker! We gaan in de zeer nabije toekomst volop inzetten op car sharing en innovatie op het vlak van autonome wagens. Binnenkort volgt zeker nieuwe informatie!

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

We hadden het misschien anders gewenst, maar het is van zeer groot belang om duidelijkheid te scheppen naar de klant toe. Ik denk dat dat heel belangrijk is, want de klant weet nog altijd niet wat of hoe WLTP aangaat. Duidelijke communicatie is en blijft dan ook cruciaal.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Het belangrijkste fleetmodel is onze Sportage. Al krijgt die wel concurrentie van onze Ceed mild hybrid.

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !