Bij Toyota en Lexus zijn als een van de weinige merken de hybridezaak genegen. Fleet Manager Stef Holemans ziet zich dan ook als een apostel die het hybrideverhaal verdedigt bij zijn klanten. Want “een wereld met alleen maar elektrische auto’s, daar geloof ik niet in”, stelt hij.
Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken?
Ik moet zeggen dat we zeer snel in orde waren met onze wagens. We zitten met een gemiddelde stijging van 7 à 8% voor de twee merken en waren ook één van de eerste merken dat hierover communiceerde. Op vlak van volume hebben we wel aan marktaandeel verloren omdat onze collega’s heel wat wagens hebben ingeschreven tijdens de zomer. Daardoor zakte ons marktaandeel van 3,8% naar 2,5%, maar nu in september en oktober merken we dat we naar 5% zijn gestegen.
Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?
Ik denk het niet. De filosofie van Toyota is eerder een motorisatie voor iedereen: elektrisch voor kleine verplaatsingen in de stad, iets grotere afstanden via hybride en plug-in en tot slot de grote afstanden of het zwaar vervoer via waterstof. Daarenboven hebben we ook nog enkele werkpaarden op diesel, zoals de Land Cruiser en de Hilux, die zullen wel blijven bestaan omdat ze dat hoge koppel nodig hebben. Eerder dan een volledig elektrische wereld, lijkt het ons dus dat de keuze bij de bestuurder komt te liggen, die een motorisatie kiest naar zijn rijprofiel.
Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?
Ik denk niet dat wij dat zelf moeten zijn, maar wel dat we de ‘auto-oplossing’ moeten worden voor de mobility providers. Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij je leest. Wij zijn zeer goed in het maken van auto’s en zullen in functie van de keuze van de bestuurder een gepaste wagen moeten voorzien.
Wij zijn dus provider van de wagen, mobility providers zouden van onze voertuigen gebruik moeten maken.
Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?
Als je die vraag stelt aan een merk dat goede waarden kan voorleggen, zeg je natuurlijk het tweede. De WLTP benadert ook zeer dicht het reële verbruik. Ik vind dan ook dat, nu de WLTP-waarden er zijn, je ze ook moet gebruiken, desnoods met een kleine wijziging in de formule die de aftrekbaarheid verhoogt.
Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?
Voor Toyota komen die er nog aan. We zijn in blijde verwachting van de nieuwe Corolla en RAV 4. Die eerste is in twee motorisaties: 1.8 en 2.0, en dat voor de drie koetswerkvormen: vijfdeurs, vierdeurs en touring sports, gekoppeld aan een C02-uitstoot van 76 gram voor de 1.8 en 82 voor de 2 litermotor. De RAV4 is dan weer een SUV, dat is zeer in de mode, een SUV met 220 pk en een CO2 van 102 in NEDC.
Voor Lexus komt er een heel leuke SUV aan, de UX, een C-SUV met een CO2-uitstoot vanaf 96 gram en de ES, een D-segmenter met een CO2-uitstoot van 100 gram. Voor beide modellen betaal je vandaag het laagste VAA in hun categorie.
#Fleet Management