Kort getest : BMW G 310 R en BMW R nine T

Met de BMW G 310 R en de R nine t kan je bij BMW-dealer twee heel uiteenlopende “basic” motorfietsen bestellen. We reden met allebei en ontdekten een wereld van verschil …

Heb je een A2 motorrijbewijs dan kan je voor 4.950 euro met de instapmoto G 310 R wegrijden bij je lokale BMW-dealer. BMW bouwt deze 313 cc eencilinder van 34 pk niet in Europa maar laat dat in India doen door TVS. Niet dat dit per se een nadeel hoeft te zijn want deze compacte tweewieler oogt zoals een echte BMW. Maar rijdt hij ook zo? Het is alleszins geen straf om aan de gashendel te draaien: licht, compact en een lage zit. Een een ideaal speeltuig voor de stad, waar je vlotjes doorheen het verkeer laveert want hij stuurt als een fiets. Op de autosnelweg hadden we dan weer het gevoel dat we eerder op een brommer met ambitie zaten dan een echte moto. Door zijn lage gewicht (159 kg) is hij te windgevoelig om echt comfortabel aan te voelen. En hoewel de ééncilinder best wel wat koppel heeft, gaat het gebrek aan vermogen toch al snel aanvoelen als een manco voor een beetje motorrijder. Prima voor beginnende motards, maar we vrezen dat zelfs die doelgroep al snel zal snakken naar wat meer power. Conclusie: ben je geen powerband junkie en wil je een wendbare en vederlichte motorfiets, dan is dit geen slechte keuze. Zelf zouden we voor dat budget wellicht een recente tweedehands kopen die iets “volwassener” is.

R nine T: neo-retro

De R nine T is dan weer een ander paar mouwen: een ruige vintage look en de welbekende 1.170 cc boxer, die in deze configuratie goed is voor 110 pk en een flink koppel van 119 Nm. De R nine T is een hommage aan de R 90 S uit de jaren 70 maar is – by no means – een bompa-moto. ABS is vanzelfsprekend standaard maar voor de rest heeft men de snufjes tot een minimum beperkt. Dat resulteert in een pure rijmachine die er bij het juiste toerental heerlijk bruut tegenaan gaat. Met zijn lage zit en dito zwaartepunt (met dank aan de boxer) heb je wel een wendbare motorfiets die ook in de stad en bij lage snelheden comfortabel aanvoelt. Om urenlang op de snelweg te cruisen kan je beter iets anders kopen maar voor bochtjes pikken en zelfs filefilteren is dit een prima keuze. De thumps-up van auto’s die je voorbij rijden, krijg je er gratis bij. We waren met andere woorden wel gecharmeerd door de “less-is-more”-filosofie achter deze moderne vintage bike. De prijs is met 15.950 euro dan weer allesbehalve basic. Maar BMW is al jaren marktleider in België, wat betekent dat mensen bereid zijn hun producten te kopen aan die prijzen … en dat heeft allicht ook iets te maken met de uitstekende restwaarde.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!