#FMOTY19 | Claire D’Haese (Mercedes-smart): “WLTP: uitstel is geen afstel”

We eindigen deze eerste campagneweek van kanshebbers op de titel van FLEET Manager of the Year 2019 met Claire D’Haese, Manager Fleet & Corporate Sales bij Mercedes-Benz Belux.

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?

De nieuwe testmethode heeft algemeen een verhoging in C02 gehad en bij ons is dat niet anders voor de bestaande modellen. Gelukkig staan we aan de vooravond van een heel nieuw modellenoffensief, dat aangepast zal zijn aan die nieuwe testmethode.

Het verschil tussen NEDC en NEDC 2.0 hangt echt af van het model. We hebben modellen waarbij het verschil 10% en modellen waar het een stuk hoger ligt. Er is niet echt een lijn in te trekken.

En qua verkoop?

Bij verschillende modellen zijn we gefaseerd overgegaan naar WLTP, en dus hebben we ook bij de klanten wel wat uitstelgedrag gezien. Maar uitstel is natuurlijk geen afstel, dat komt goed. En  met ons nieuw modellenoffensief zullen we de juiste antwoorden kunnen geven qua CO2.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Dromen mag altijd, en nu nog wat meer dankzij de EQC (lacht). Alle gekheid op een stokje, 100% elektrisch is nog niet voor morgen. Daimler stuurde in het najaar nog een persbericht uit waarin het verwacht dat in 2025 een kwart van onze verkochte wagens volledig elektrisch zal zijn. Dat betekent dat wij dus nog altijd zullen inzetten op diesel en benzine, maar ook plug-in hybrides, die bij ons zowel in combinatie met een benzine- als met een dieselmotor bestaan. Maar we zijn ook bijvoorbeeld bezig met waterstof.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Daar zijn wij alvast van overtuigd. Onze strategie CASE draait daar volledig rond. CASE betekent dat voertuigen geconnecteerd, autonoom, gedeeld en elektrisch zijn. Dat lijkt ons alvast een mooie toekomst.

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Die eer laat ik aan de beleidsmakers over, maar dat we op een bepaalde dag een omschakeling zullen moeten maken, is wel duidelijk. Ik hoop alleen dat die omschakeling vroeg genoeg gecommuniceerd wordt, aan alle stakeholders. Zo kan iedereen zich in alle transparantie voorbereiden.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Bij Mercedes-Benz is dat traditioneel onze C-Klasse, maar ook de compact cars doen het goed. Die krijgen momenteel ook een hele vernieuwing en , denk maar aan de A-Klasse, de A-Klasse berline die we net gelanceerd hebben en er komen nog modellen, dat is altijd leuk.

Bij smart zetten we volledig in op elektrisch. Het volledige gamma is op dit moment al elektrisch, dat lijkt me toch zeker voor de fleetklanten heel belangrijk.

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !