"MOBILITEIT" NEWS

Belgische fiscus rijdt zich vast in elektrische wagen

Mobiliteit  2010. De eerste elektrische voertuigen (EV’s) vinden hun weg in de leasingvloot van Athlon Car Lease. Gezien de relatieve nieuwheid van het product wist de Belgische fiscus zich toen niet goed raad met de inschrijvingstax (BIV) op deze voertuigen en besliste toen om het laagste tarief van 61,50 euro toe te passen.

Parkeergeleidingssysteem steeds vaker óók in middelgrote steden

Mobiliteit  Steeds meer steden en grotere gemeenten kiezen voor een parkeergeleidingssysteem waarbij een vlotte bereikbaarheid van de binnenstad het hoofddoel is. Cofely Fabricom - in THV met FLOW - startte op 3 juni in Aalst met een modulair parkeergeleidingssysteem dat de automobilisten in staat zal stellen om veel sneller een parkeerplaats te vinden en zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Een beveiligd inschrijvingsbewijs: eindelijk!

Mobiliteit  Tot vandaag kan men een voertuig doorverkopen waar men geen eigenaar van is aangezien het inschrijvingsbewijs niet garandeert dat de verkoper er eigenaar van is en daar zelfs geen indicatie over geeft. Op het recente begrotingsoverleg heeft de regering een nieuwe maatregel getroffen in verband met het inschrijvingsbewijs, die vanaf 1 september van kracht wordt. De nieuwe inschrijvingsbewijzen omvatten twee delen: één voor de gebruiker en één voor de (werkelijke) eigenaar. FEDERAUTO verheugt zich over deze maatregel, waar de sector al bijna 20 jaar lang om vraagt.

4 voertuigen op 10 hebben banden in slechte staat

Mobiliteit  De staat van de banden verbetert niet in België. Dat is het resultaat van de “Rolling Wheel” studie die voor de vierde opeenvolgende keer uitgevoerd werd door Pneuband, de commissie van bandenfabrikanten van FEDERAUTO. Deze studie is een momentopname van de staat van de banden van het Belgische wagenpark.

e-Call vanaf 2015: het standpunt van FEDERAUTO

Mobiliteit  Binnen enkele dagen zou de Europese Commissie de verplichting van het eCall-systeem voor nieuwe voertuigen moeten voorstellen vanaf 2015. Naast het veiligheidsaspect is FEDERAUTO van mening dat de voertuigverbinding en de verwerking van de verstuurde gegevens onder bepaalde voorwaarden moeten gebeuren. Het standpunt van FEDERAUTO omvat drie aanbevelingen en is gemeenschappelijk met dat van alle Europese autodistributiefederaties.