We waren bij de eersten om begin augustus met de nieuwe BMW 3 Reeks te rijden. Het testvoertuig had zelfs nauwelijks enkele honderden kilometers op de teller staan én was op dat ogenblik alleen beschikbaar in manuele versie. Iets om rekening mee te houden bij de verbruikscijfers.
Facelift
Overigens is dit een midlife facelift, subtiele nieuwe accenten zijn dus meer aan de orde dan grondverschuivingen. Dat merk je aan het koetswerk waar de LED-lichten vooraan en achteraan voor een frisse look zorgen.
Binnenin is het evenmin een revolutie met een schuifklep voor de bekerhouders, extra chroomelementen en nieuwe materialen. Maar al bij al ziet het er allemaal vertrouwd uit.
BMW laat geen steken vallen wat de kwaliteit van het interieur betreft maar sommige keuzes zijn voor discussie vatbaar. Zoals het centrale display dat – een beetje zoals een verloren iPad – boven de verluchtingsmonden uitsteekt. Dat je dat ook mooi kan laten wegglijden in de console, zal een concurrent die niet deelnam aan de test beamen.
Hoewel je het hem van buitenaf niet zou nageven, is de beenruimte achteraan behoorlijk. Een opsteker!
4,59 l/100 km … met nauwelijks kilometers op de teller
In het vooronder van deze 3 Reeks stak een EfficiëntDynamics 2-liter diesel van 163 pk. In de acceleraties van 0 tot 100 km (7,9 sec) moet hij de Mercedes laten voorgaan. Daar staat dan weer tegenover dat het speelse en dynamische weggedrag nog steeds de hoofdtoon voert.
Een nieuwigheid is een automatisch tussengas dat moet zorgen voor een nog sneller schakelmoment. Leuk, maar of dat nu op het prioriteitenlijstje staat van de modale fleetrijder? Van de vier vonden we dat de BMW de beste geluidsisolatie etaleerde, wat op langere ritten zeker het comfortniveau ten goede komt.
Van ons testpanel kreeg de BMW 320d een score van 48,75/60, quasi een ex aequo met de 49/60 van de Mercedes-Benz. Met 4,59 l/100 km zette de BMW het laagste verbruik neer. In het licht van de weinige kilometers op de teller is dat een puike prestatie. Hij was wel de enige met een manuele versnellingsbak, wat ook helpt. In de TCO-rangschikking toonde de BMW zich de beste van het lot.
Chauffeurspunten : 48,75/60
#Fleet Management #TestsBekijk hier de technische fiches , de prestaties van de andere voertuigen (Jaguar XE, Mercedes-Benz C-Klasse en Ford Mondeo) en de becijferde resultaten van onze vergelijkende test!
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!
Selected FLEET Dealers

BMW Louyet Brussels | 1140 Evere |
J-M Martin Woluwe | 1150 Brussel |
BMW Louyet Waver | 1301 Wavre |
BMW Louyet Waterloo | 1410 Waterloo |
BMW Louyet Sint-Pieters-Leeuw | 1600 Sint-Pieters-Leeuw |
J-M Martin Drogenbos | 1620 Drogenbos |
Van den Broeck Automotive Group | 1700 Dilbeek |
Tanghe | 1820 Melsbroek |
Jorssen Noord | 2170 Merksem |
Patrick Smets | 2500 Lier |
Jorssen Zuid | 2630 Aartselaar |
Juma Mechelen | 2800 Mechelen |
Juma Leuven | 3020 Herent |
BMW Louyet Overijse | 3090 Overijse |
Cocquyt | 8200 Brugge |
De Schepper | 9100 Sint-Niklaas |
Meerschman Aalst | 9320 Aalst |
Meerschman Zottegem | 9620 Zottegem |
De Mey | 9990 Maldegem |
Selected FLEET Dealers

Selected FLEET Dealers

Spirletautomobiles | 4671 Barchon |
Selected FLEET Dealers
