Vergelijkende test D-segment: Mercedes C-Klasse, het ultieme premiumgevoel!

mercedes (11)-lowres

De Mercedes-Benz C-Klasse is wat men in het wielerpeleton een “rouleur” zou noemen. Een uitstekende allrounder zonder echt zwakke punten. Dat is ook nog steeds van toepassing op deze jongste generatie. Vertaal dit echter niet als middelmatigheid of “de beste gemene deler” want van de vier concurrenten gaf het interieur van de Mercedes-Benz ons het grootste premiumgevoel. De materialen en de afwerking zijn tot in de kleinste details top. Op dat vlak doet hij zijn reputatie van kleine S-Klasse alle eer aan.

Ergonomie is top

Mercedes interieur-lowresEn ook qua ergonomie laat de C-Klasse geen steken vallen.Een mooi voorbeeld daarvan is de Comand-interface met touchpad, die voelt intuïtief en bijna sensueel aan. In dit hoogstaande premiumdecor is het centrale display dat zich – net zoals in de BMW – plompverloren boven de verluchtingsmonden bevindt, de schoonheidsfout. De zetels in deze C-Klasse bieden een uitstekende steun, wat dat betreft is het een millimetersprint met de BMW. De beenruimte achteraan verdient een voldoende maar ook niet meer.

Zijn achilleshiel? De prijs !

De 2,1 liter turbodiesel in de de C-Klasse heeft net evenveel paarden als de Jaguar en de BMW, maar niettemin trekt hij toch het snelste sprintje (in 7,4 sec van 0-100 km/u). Hij klinkt wel ruw bij een koudstart en ook wanneer je er de zweep op legt, dringt het geluid in het interieur binnen. Daar staat dan weer tegenover dat de filtering van de ophanging voorbeeldig is. Meer op comfort gericht dan de concurrenten en dat maakt hem ook wat minder speels. Niettemin is dit onze favoriete kilometervreter. Het comfortniveau is zo hoog dat je moeiteloos uren achter het stuur doorbrengt zonder echt moe te worden.

Er is echter ook een “maar”. In aankoop is de C-Klasse met voorsprong de duurste van het lot en dat is dan zonder de optielijst aan te spreken, waar koopjes al evenzeer uit den boze zijn. In de chauffeursbeoordeling scoort hij het hoogst maar in de TCO-berekening moet hij vrede nemen met de laatste plaats.

Chauffeurspunten : 49/60

Bekijk hier de technische fiches , de prestaties van de andere voertuigen (Jaguar XE, BMW 3-Reeks en Ford Mondeo) en de becijferde resultaten van onze vergelijkende test!