Salon van Genève: de grote SUV-show

De wereldvermaarde Zwitserse prestigebeurs staat erom bekend een showcase te zijn voor het automobiele lekkers dat er de komende jaren (en zelfs decennia) zit aan te komen. Traditioneel staan er tal van waanzinnige concept  cars en haast buitenaardse bolides, maar dit jaar stonden er ook heel wat fleetnieuwigheden te pronken, waaronder opvallend veel nieuwkomers in het SUV-segment.

Audi Q2, Baby Q

Audi Q2

Audi’s Q-gamma – dat van de SUV’s – is sinds deze week alweer een telg rijker. Onderaan het gamma krijgt de Q-familie gezelschap van de bijzonder geslaagde Q2.

Uiterlijk respecteert de Q2 de vormentaal van Audi’s SUV-gamma, al is Ingolstadt er wel in geslaagd om de Q2 een eigen identiteit te bezorgen via een aantal creatieve pennentrekken. Qua afmetingen nestelt de nieuwe SUV zich ergens tussen de A1 en de A3, met een koffervolume van 405 liter is de Q2 op dat vlak alleszins één van de betere leerlingen uit de SUV-klas.

De Q2 wordt aangedreven door drie benzines: twee 1.0 TFSI-driecilinders met 95 en 115 pk en de 150 pk sterke 1.4 TFSI. Aan dieselzijde vinden we de 1.4 TDI van 90 pk, de 1.6 TDI 115 en de 2.0 TDI 150. Op de optielijst kunnen klanten kiezen voor een integrale aandrijving en de automatische S-Tronic transmissie.

Het interieur is zoals we dat van Audi gewend zijn: van hoog niveau. Audi’s geavanceerde multimediasysteem tekent present, net als een systeem om je smartphone inductief op te laden.

Ford Kuga : nieuwe instapdieselFord Kuga

De Kuga is sinds de komst van de uit de States overgewaaide Edge niet langer het vlaggenschip binnen de SUV-stal van Ford. Dat wil niet zeggen dat de Kuga voortaan gedoemd is om tweede viool te spelen, iets wat Ford nog eens extra wil onderstrepen met deze midlife update. De Kuga krijgt weliswaar duidelijke trekjes mee van zijn grote broer, inclusief de trapeziumvormige grille en de transparante lichtblokken achteraan.

Nog belangrijker is dat de Kuga binnenkort een nieuw instapmodel krijgt, met de 120 pk sterke 1,5 TDCi-motor in het vooronder in combinatie met voorwielaandrijving. Die neemt op papier genoegen met 4,7 liter diesel per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 115 g/km. Ook de 2 liter-dieselmotor tekent nog steeds present, zij het enkel met 150 (4×2) of 180 (4×4) paarden. Voor benzinerijders is er tot slot de 1,5 liter-EcoBoost in vermogensversies van 120, 150 of 182 pk.

Kia lanceert de Niro

Kia Niro

De Koreanen van Kia hebben dit salon van Genève afgewacht om met hun eigenzinnige interpretatie van de compacte SUV voor de pinnen te komen, de hybride Kia Niro.

Met de Niro, die een aantal onderdelen deelt met de Hyundai Ioniq, wil Kia op twee populaire paarden wedden: dat van de immens populaire compacte SUV’s, en dat van de alternatieve aandrijvingen.

De Koreaan past met zijn 4,35 meter perfect in het rijtje van de andere compacte SUV’s, zowel op vlak van interierruimte als op vlak van laadvolume. Hij onderscheidt zich wel met een verzorgd en netjes gestileerd voorkomen, iets wat we eerder op de dag ook al vertelden over de Optima Sportswagon.

Zijn voornaamste troef ligt echter onder de motorkap. Daar is namelijk slechts één motorisatie beschikbaar, en die is identiek aan de hybride aandrijving van de Ioniq. Het gaat om de 1.6 GDi-benzinemotor van 105 pk, via een gerobotiseerde zesbak gekoppeld aan een elektromotor van 43 pk. Het systeemvermogen van de Niro bedraagt 141 paarden, voor een CO2-uitstoot van 89 g/km.

Hier is de Maserati Levante!

Maserati LevanteMet de Levante breidt de Italiaanse sportwagenbouwer Maserati zijn gamma uit met een tegenwoordig onmisbare SUV, die het leven van de Jaguar F-Pace, de Porsche Macan en de Duitse premium-SUV’s bijzonder zuur moet gaan maken.

Het is intussen zowat vijf jaar geleden, de dag waarop Maserati op het salon van Frankfurt het doek haalde van de Kubang Concept. Uit die concept car distilleerden de Italiaanse designers uiteindelijk deze sportief gelijnde Levante, een hoogpotige sportwagen die in de toekomst ook als basis zal fungeren voor de SUV van Alfa Romeo.

Maserati dicht zijn gespierde SUV alvast onversneden sportwagenprestaties toe, daarvoor krijgt de Levante wellicht de benzine- en dieselmotoren uit de Ghibli ingebouwd. De Italianen voorzien verder ook een Q4-vierwielaandrijving, een elektronisch gestuurde ophanging met adaptieve dempers en een op maat ontworpen achttrapsautomaat. Of die inspanning terugbetaald zullen worden in commerciële successen, zullen de komende weken en maanden moeten uitwijzen. De Levante loopt intussen al van de band in Turijn, de Europese verkoop start later deze lente.

Opel Mokka X : nieuwe naam, nieuwe stijl

Opel Mokka X

In Genève haalde Opel het doek van zijn vernieuwde Mokka. Die krijgt een nieuwe snuit en een nieuw X-achtervoegsel, bedoeld om het avontuurlijke karakter van de Duitse softroader te onderstrepen. Naast een nieuwe naam krijgt de Mokka X natuurlijk ook het nieuwe Opel-gezicht mee, geïnspireerd op de Corsa en de pas gelanceerde Astra. Vooraan krijgt de Mokka X nieuwe, adaptieve LED-units, die de lichtbundel automatisch aanpassen aan de verkeerssituatie en de weersomstandigheden.

Op motorisch vlak introduceert Opel een nieuwe 1.6 CDTI-fluisterdiesel die 110 pk en 300 Nm koppel levert, voor een CO2-uitstoot van 99 g/km. Verder transfereert Opel de 150 pk sterke 1.4 Turbo-benzinemotor uit de Astra, die met een automatische zesbak en een integrale aandrijving leverbaar is.

Peugeot vijlt 2008 bij

Peugeot 2008

Sinds zijn lancering in 2013 figureert de Peugeot 2008 quasi onafgebroken in de top 3 van compacte SUV’s. Om hem daar nog een tijdje te houden, stuurden de Fransen hun commerciële oogappel even langs de plastisch chirurg. Peugeot zorgde onder andere voor een bijgewerkte frontpartij, terwijl de achterlichten de hertekende klauwen met 3D-effect verwelkomen. Op technisch vlak heeft Peugeot alles bij het oude gelaten. Zo is de 2008 nog steeds uitsluitend als voorwielaandrijver beschikbaar, onder de motorkap zijn de 1.2 PureTech-driecilinders van 82, 110 of 130 pk en de 1.6 HDi-motoren van 75 tot 120 pk opnieuw van de partij.

Renault Scénic: ruime crossover

Renault Scénic

De nieuwe Scénic blijft grotendeels trouw aan de designtaal van de in 2011 voorgestelde R-Space Concept, zodat Renault zijn monovolumer – naar analogie met de Espace – als een ruime crossover zal gaan profileren. Een evolutie die steek houdt, vermits de nieuwe Scénic zowel qua prijs als qua ruimte de leemte zal opvullen tussen de Captur en de Kadjar. De Scénic oogt alvast bijzonder sportief, al kunnen de XL-velgen daar ook wel voor iets tussenzitten…

De Scénic komt op het samen met Nissan ontwikkelde CMF-platform te staan, een modulair chassis dat de Fransen ook onder hun nieuwe Mégane hebben gestopt.

Seat Ateca : Spaanse Tiguan

Seat Ateca

VW-dochters Seat en Skoda zijn zo goed als klaar om hun verkoopsresultaten op te vijzelen met een middelgrote SUV op basis van Volkswagens MQB-platform. Skoda beperkt zich in Genève tot de VisionS Concept, bij Seat is de tijd blijkbaar wel rijp om met een afgewerkte Ateca naar buiten te treden.

Voorlopig weten we al dat de Ateca beschikbaar zal zijn met voor- of vierwielaandrijving, en dat hij de 110 pk sterke 1 liter-TSI als basismotor krijgt. Hoger op de benzineladder vinden we de 1.4 TSI met 150 paarden. Dieselen kan natuurlijk ook, met de 1.6 TDI van 110 pk of de 2 liter, met vermogens van 150 of 184 pk.

Toyota C-HR, beloftevolle debutant

Toyota-CH-RVergeet de te braaf gelijnde Toyota’s van de voorbije jaren, de Japanners zijn duidelijk toe aan iets anders. Deze C-HR, bijvoorbeeld.

Na de onderschatte Urban Cruiser waagt Toyota een tweede kans in het segment van de kleine crossovers. Net als zijn grote concurrent bij Nissan, de Juke, adopteert de C-HR een bijzonder frivool uiterlijk om vooral jonge zielen voor zich te winnen.

Hoe innoverend de C-HR er langs buiten uitziet, zo vertrouwd is de mechaniek die we onder zijn motorkap aantreffen. Het gaat namelijk om de hybride aandrijftechnologie en de 1,8 liter van 120 pk uit de nieuwe Prius, in dit geval goed voor een CO2-waarde van 90 g/km. Diesels staan niet op het programma, wel een 1,2 liter op benzine met 116 pk.

#Auto
Trending